عنوان | حمايت اجتماعي ادراک شده از خانواده، دوستان و معلمان و ابعاد مختلف شخصيت جامعه پسند |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای روانشناسی اجتماعی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 17 |
تاریخ انتشار | بهار - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 16-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حمایت اجتماعی ادراک شده حمايت اجتماعی خانواده شخصیت جامعه پسند حمایت اجتماعی دوستان حمایت اجتماعی معلمان |
چکیده |
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين ابعاد حمايت اجتماعي ادراك شده با ابعاد رفتارهاي جامعه پسند در دانشجويان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج انجام شده است.\r\nروش: شركت كنندگان پژوهش حاضر با جامعه آماري دانشجويي 12254 نفري و حجم نمونه اي برابر373 نفر (147 دختر و 226 پسر)، متناسب با جمعيت مورد مطالعه از دانشكده هاي مختلف به شيوه تصادفي طبقه بندي شده انتخاب شدند. ابزارهاي بكار گرفته شده شامل مقياس حمايت اجتماعي ادراك شده (پارك و همكاران، 2002) و پرسشنامه شخصيت جامعه پسند (پنر، 2002) بوده است. تحليل داده ها با روش تحليل رگرسيون خطي چندگانه به شيوه گام به گام و به كمك نرم افزار 18 SPSS انجام شد.\r\nيافته ها: نتايج حاصل از اين پژوهش نشان مي دهد كه بُعد حمايت اجتماعي ادراك شده از خانواده پيش بين معني دار همدليِ جهت گيري شده به سمت ديگران در دختران و پسران است. در عامل كمك رساني نيز تنها در دختران حمايت اجتماعي ادراك شده از خانواده پيش بين معنادار كمك-رساني است و در پسران هيچ يك از ابعاد نمي توانند كمك رساني را پيش بيني كنند. در رفتار جامعه-پسند هم بُعد حمايت اجتماعي ادراك شده از خانواده پيش بين رفتارهاي جامعه پسند در ارتباط با هر دو جنس بوده و رابطه معني داري را نشان مي دهد و در دختران علاوه بر بُعد حمايت اجتماعي ادراك شده از خانواده، حمايت اجتماعي ادراك شده از معلمان نيز پيش بين رفتارهاي جامعه پسند است. \r\nنتيجه گيري: يافته ها نشان مي دهند حمايت اجتماعي ادراك شده از خانواده بيشترين نقش را در پيش بيني همدلي جهت گيري شده به سمت ديگران، كمك رساني و رفتارهاي جامعه پسند دارد. |
کد مقاله | 22485 |
تعداد بازدید | 525 |
|