عنوان | بررسي رابطه خود انضباطي و سبکهاي فرزندپروري با پيشرفت تحصيلي دانشآموزان دبيرستاني شهر كرمانشاه در سال 92-91 |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش (مصوب وزارت علوم) سال 11 پیاپی 23 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 68-51 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | پیشرفت تحصیلی کرمانشاه دانشآموزان دبیرستانی سبک فرزندپروری خود انضباطی |
چکیده |
این پژوهش با هدف تعیین رابطه میان سبكهای فرزندپروری و خود انضباطي با پیشرفت تحصیلي دانش آموزان صورت گرفته است. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر کرمانشاه است که از این میان 400 نفر طبق جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شده اند. به منظور رعایت نسبت میان دانش آموزان دختر و پسر از\r\nروش نمونه گیری تصادفي طبقه ای نسبتي استفاده شد که در نهایت 220 دختر و 180 پسر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خود انضباطي زندکریمي (1390) و پرسشنامه ابعاد رفتاری والدین نقاشیان (1358) بود. نتایج پژوهش نشان داد که میان سبک فرزندپروری مقتدرانه با پیشرفت تحصیلي رابطه مثبت، میان خود انضباطي، سطوح درون سازی و هویت یابي با پیشرفت تحصیلي رابطه مثبت و میان سطح غیر اخلاقي با پیشرفت تحصیلي رابطه منفي وجود دارد\r\n0.01 > p همچنین نتایج نشان داد سهم خود انضباطي نسبت به سبک فرزندپروری مقتدرانه در تبیین واریانس پیشرفت تحصیلي بالاتر است و در کل 24/7 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلي را تبیین مي کند. درحالیکه سبک فرزندپروری مقتدرانه چهار درصد از تغییرات پیشرفت تحصیلي را تبیین ميکند. نتیجه گیری کلي این است که برای دستیابي به هدف پیشرفت تحصیلي بالا در دانش آموزان باید خود انضباطي و به ویژه سطح درون - سازی دانش آموزان تقویت شود. همچنین سبک فرزندپروری مقتدرانه به والدین آموزش داده شود. |
کد مقاله | 22475 |
تعداد بازدید | 504 |
|