عنوان | رابطه بين جو مدرسه و تمايل به بزهكاري دختران دبيرستاني شهر كرمان |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش سال 12 پیاپی 26 |
تاریخ انتشار | بهار - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 85-67 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | کرمان دانشآموزان دختر دبیرستانی جو مدرسه تمایل به بزهکاری |
چکیده |
مدرسه پس از خانه مهمترین مکانی است که دانش آموزان بيشترین زمان را در آنجا به سر می برند و نقشی مؤثر در شکل گيری ارزشها، هنجارها و رفتارهای اجتماعی افراد دارد. هدف اساسی این مقاله بررسی رابطه ميان جو مدرسه و تمایل به بزهکاری در ميان دختران دبيرستانی شهر کرمان است. در پژوهش حاضر براساس نظریه پارسونز و با الهام از اندیشه سيمونز مورتون، گرامپ، هاونی و سيلر جو مدرسه در بزهکاری نوجوانان مؤثر در نظر گرفته شده است. در این پژوهش روش پيمایش و ابزار پرسشنامه به کار گرفته شد. جامعۀ آماری این پژوهش دانش آموزان دختر دبيرستانی شهر کرمان در سال 1392 هستند. تعداد نمونه 381 نفر است که با روش نمونه گيری طبقه بندی متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. نتایج آمار توصيفی و استنباطی به دست آمده از داده ها با نرم افزار SPSS نشان می دهد، الف) تمایل به بزهکاری به ميزان چشمگيری در ميان رفتارهای دختران نوجوان وجود دارد. ب) ميان جو مدرسه با تمایل به بزهکاری دختران نوجوان رابطه غير مستقيم و معنا دار وجود دارد. یعنی با افزایش جو عاطفی، آموزشی، تعادل جویی، رویارویی و\r\nانتظاری مدرسه، تمایل به بزهکاری در دانش آموزان کمتر میشود. د) اجرای تحليل رگرسيون چندگانه نشان داد که تنها سه نوع جو مدرسه بر شدت تمایل به بزهکاری اثر دارند و 15 درصد آن را تبيين میکنند. این سه متغير عبارت اند از: جو تعادل جویی، جو انتظاری و جو عاطفی مدرسه. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که ميان جو مدرسه و مشکلات رفتاری نوجوانان رابطه منفی وجود دارد. بنابراین، مدرسه و پيوند آن با دانش آموزان میتواند از ایجاد مشکلات رفتاری در نوجوانی پيشگيری کند. |
کد مقاله | 22473 |
تعداد بازدید | 478 |
|