عنوان | نقش خشونت خانواده عليه دانشآموزان در بزهكاری آنان |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش سال 11 پیاپی 25 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 36-23 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خشونت خانگی خشونت جسمانی خشونت کلامی خشونت روانشناختی بزهکاری دانشآموزان |
چکیده |
بر اساس نتايج پژوهشهاي انجام گرفته کودکان و نوجوانان به سبب رشد نیافتگی عاطفی و هیجانی نسبت به ساير گروهها بیشتر در معرض آسیب هاي ناشی از خشونت هستند و يکی از تبعات آن افزايش میزان بزهکاري در آنان است. از اين رو، هدف اصلی مطالعه حاضر شناسايی رابطة خشونت خانواده علیه دانش آموزان دبیرستان شهرستان بابل با بزهکاري آنان در سال تحصیلی 1391-92 است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعة آماري، شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهرستان بابل به تعداد 3750 نفر (1835 نفر پسر و 1915 نفر دختر) بوده که با روش نمونه گیري تصادفی طبقه اي و بر اساس جدول کرجسی و مورگان 351 نفر (179 نفر دختر و 172 نفر پسر) به عنوان نمونه آماري انتخاب شده اند. ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه هاي محقق ساخته خشونت با 16سؤال و بزهکاري با 35 سؤال است که روايی آنها به تأيید متخصصان گروه حقوق جزا و جرم شناسی، جامعه شناسی، روانشناسی و روان سنجی رسیده و با استفاده از ضريب آلفاي کرانباخ، پايايی آنها به ترتیب 0.85 و 0.78 \r\nمحاسبه شده است. براي تجزيه و تحلیل اطلاعات نیز از روشهاي آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمونهاي ضريب همبستگی پیرسون، t مستقل و تحلیل واريانس) استفاده شده است. نتايج نشان داد که میان خشونت هاي روانی، جسمانی و کلامی خانواده علیه دانش آموزان با بزهکاري آنان رابطة مثبت معنادار وجود دارد. همچنین در میزان بزهکاري دانش آموزان براساس سطح سواد والدين و جنسیت تفاوت معنادار وجود دارد، اما در میزان بزهکاري دانش آموزان براساس محل سکونت تفاوت معنادار وجود ندارد. |
کد مقاله | 22471 |
تعداد بازدید | 408 |
|