عنوان | نقش فعاليتهاي مراكز راهنمايي و مشاوره خانواده در كاهش مشكلات دانشآموزان |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش سال 11 پیاپی 24 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 77-61 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مراکز مشاوره خانواده مشکلات دانشآموزان فعالیتهای مشاوران |
چکیده |
هدف اين پژوهش بررسي نقش فعاليتهاي مراكز راهنمايي و مشاوره خانواده در كاهش مشكلات دانش آموزان دوره هاي مختلف تحصيلي مدارس شهر تهران بوده است. روش تحقيق، غيرآزمايشي از نوع پيمايشي است . جامعه آماري آن دانش آموزان مراجعه كننده به مراكز و نيز والدين آنان در سال تحصيلي 92-91 بوده اند كه از ميان آنها 401 دانش آموز \r\nو والدين آنان به روش تصادفي ساده انتخاب شده اند. براي گردآوري اطلاعات از فرم مشاوره حضوري دانش آموزان و پرسشنامه والدين استفاده شده است. براي تعيين پايايي پرسشنامه والدين و فرم مشاوره حضوري دانش آموز از روش آلفاي كرانباخ استفاده شده است. براي تعيين روايي ابزارهاي پژوهشي يادشده از روش روايي محتوايي بهره گيري شده\r\nاست. براي تجزيه و تحليل داده ها از آمار توصيفي (جداول فراواني، درصد و ميانگين) و آمار استنباطي (آزمون دوجمله اي، آزمون آناليز واريانس يك سويه، آزمون تعقيبي توكي و آزمون خي دو) استفاده شده است. يافته هاي اين پژوهش عبارت اند از: بيشترين مشكلات دانش آموزان مراجعه كننده به مراكز از ديدگاه والدين مشكلات عاطفي و رواني و از نگاه\r\nخود دانش آموزان مشكلات تحصيلي و يادگيري بوده است. ميان نوع مشكلات دانش آموزان دختر با نوع مشكلات دانش آموزان پسر از ديدگاه والدين تفاوت معنادار وجود ندارد ( 838/. = sig ). تنوع و نقش فعاليتهايي كه مراكز راهنمايي و مشاوران براي كاهش مشكلات دانش آموزان انجام داده اند مؤثر بوده و كيفيت فعاليتهاي انجام شدة اين مراكز و\r\nمشاوران در كاهش مشكلات دانش آموزان تأثير داشته است. اين تأثير با اطمينان 95درصد معنادار و قابل قبول است. |
کد مقاله | 22469 |
تعداد بازدید | 382 |
|