عنوان | بررسي نيازهاي آموزشي والدين دانشآموزان دوره دوم متوسطه در كلاسهاي آموزش خانواده |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش سال 11 پیاپی 24 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 60-47 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش خانواده انجمن اولیاء و مربیان نیازهای آموزشی نیازسنجی آموزشی دانشآموزان دبیرستانی نیازهای آموزشی والدین |
چکیده |
هدف از اين پژوهش تعيين نيازهاي آموزشي والدين دانش آموزان دوره متوسطه دوم در كلاسهاي آموزش خانواده بوده است. حجم نمونه طبق جدول مورگان 420 نفر بود كه به روش نمونه گيري طبقه اي تعيين شد. براي گرد آوري داده ها از پرسشنامه 50 سؤالي 5 گزينه اي در 5 خرده مقياس مشكلات رفتاري، مسائل تربيتي و روان شناسي، مشاوره و\r\nراهنمايي تحصيلي و شغلي، تربيت جنسي و ازدواج و مسائل بهداشتي و تغذيه اي استفاده شده است. اين پژوهش غيرآزمايشي از نوع پيمايشي بوده كه براي تحليل داده ها از آمار توصيفي و آمار استنباطي (آزمون نسبت و آزمون كلمرگروف اسميرنوف) استفاده شده است. نتايج پژوهش نشان داده است كه ميان نيازهاي آموزشي والدين تفاوت معنادار وجود دارد. نيازهاي اعلام شده به ترتيب رتبه و اولويت مسائل تربيتي و روان شناسي (بالاترين رتبه)، مسائل مربوط به مشكلات رفتاري، مسائل تحصيلي و شغلي، مسائل مربوط به تربيت جنسي و ازدواج و مسائل مرتبط با بهداشت جسمي و تغذيه اي فرزندان (پايين ترين رتبه) هستند. اين ترتيب اولويت آموزشي حاكي از نيازهاي آموزشي منحصر به فرد والدين در مناطق آموزشي مختلف است چرا كه مرتبه نيازهاي فوق در بعضي موارد با نتايج ديگر\r\nمطالعات همخواني داشته و در بسياري موارد نيز با نيازهاي آموزشي والدين ديگر مناطق آموزشي متفاوت است. چنانكه در پژوهشهاي مختلف از جمله دلايل اساسي عدم استقبال والدين از كلاسهاي آموزش خانواده، منطبق نبودن مطالب ارائه شده در كلاسها با نيازهاي واقعي آموزشي آنها، عنوان شده است پيشنهاد ميگردد محتواي آموزشي اين كلاسها بر\r\nاساس نيازهاي زمان حال و واقعي والدين كه مبتني بر نيازسنجي آموزشي از آنها به دست مي آيد، اولويت بندي و تنظيم گردد تا در حل مشكلات ايشان راهگشا باشد. چرا كه رفع اين مشكلات به نوعي تسهيل كننده فرآيند تربيتي دانش آموزان و در نهايت توسعه و رشد جامعه خواهد بود. |
کد مقاله | 22468 |
تعداد بازدید | 453 |
|