عنوان
|
بررسی تأثیر ابعاد فرهنگی جهانی شدن بر فرهنگ زنان (مطالعه موردی: دانشجویان دختر دانشکده مدیریت و حسابداری؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب) |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
نوشزاد یگانه فینی - رحمت الله صدیق سروستانی - سیدرضا صالحی امیری - زهرا بهبهانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مدیریت فرهنگی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات - علمی پژوهشی سال 8 شماره 2 پیاپی 24 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
19-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پوشش زنان جهانی شدن دانشجویان دختر فرهنگ زنان اخلاق زن هویت زنان اثرات جهانی شدن زنان و جهاني شدن دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب
|
چکیده
|
مقدمه و هدف: فرآیند جهانی شدن به واسطه ابزارهای فنآوری خود، شیوههای زندگی متفاوت و ایدههایی نو پیش روی زنان گذارده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ابعاد فرهنگی جهانی شدن بر سه مؤلفه فرهنگی در زنان ایرانی (هویت، اخلاق و پوشش). \r\nروش تحقیق: این پژوهش در دو سطح توصیفی و تحلیلی از نوع پیمایشی و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ۳۵۱ نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین دانشجویان دختر دانشکده مدیریت و حسابداری واحد تهران جنوب به تعداد ۴۰۲۳ نفر در سال 1392 به دست آمده است. \r\nیافتهها: با توجه به نتایج حاصله از برازش سه معادله رگرسیونی میتوان گفت جهانی شدن فرهنگی بر هر سه متغیر هویت، اخلاقیات و پوشش تأثیر دارد. بنابراین فرضیههای اصلی تأیید میگردد. رابطه منفی بین متغیر ابعاد فرهنگی جهانی شدن با هویت زنان؛ رابطه منفی و معکوس بین متغیر ابعاد فرهنگی جهانی شدن با پوشش زنان ایرانی و رابطه معناداری بین متغیر بعد فرهنگی جهانی شدن با اخلاق زنان وجود دارد. \r\n نتیجهگیری: ابعاد فرهنگی جهانی شدن شامل هویت، پوشش و اخلاق بر زنان و فرهنگ زندگی آنان تأثیرگذار است و تأثیر آن به نوع عملکرد مسئولان و سیاستگذاران بستگی دارد. عدم درک شرایط جدید و تمهیدات لازم توسط سیاستگذاران در برخورد فعالانه با موج جهانی شدن، منجر به روند تهدیدی آمیز برای فرهنگ زنان و تضعیف آن خواهد شد.
|