عنوان
|
اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی بر سلامت روان و استرس ادراک شده در مادران دارای کودک مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی |
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
سپیده پورحیدری - سودابه بساک نژاد - ایران داودی - محسن دوستکام - زهرا باقرزاده انصاری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی فرهنگی زن (زن و فرهنگ سابق) سال 7 پیاپی 26 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
93-77 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اختلال بیش فعالی کم توجهی ذهن آگاهی سلامت روانی استرس ادراک شده آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مداخله کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی بر سلامت روان و استرس ادراک شده در مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی در شهر اهواز بود. پژوهش از نوع نیمه تجربی و طرح پژوهش از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 32 مادر دارای فرزند مبتلا به اختلال بود که به شیوه در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 16 نفر) تقسیم شدند. قبل از مداخله متغیر مستقل یعنی آموزش مداخله کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی، از هر دو گروه آزمایش و کنترل با استفاده از پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و هیلر (1972) و پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن (1983) پیش آزمون به عمل آمد. سپس، تنها گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 150 دقیقه ای آموزش های کاهش تنیدگی مبنی بر ذهن آگاهی را طی 2 ماه دریافت نمود. پس از اتمام مداخله، مجدداً از آزمودنی ها در هر دو گروه آزمایش و کنترل پس آزمون به عمل آمد. نتایج حاصل از یافته ها، با استفاده از تحلیل کواریانس نشان داد که تفاوت دو گروه آزمایش و کنترل در سطح 0/001>P معناداراست. این مطلب بیانگر آن است که آموزش مداخله کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی منجر به افزایش سلامت روان و کاهش استرس ادراک شده در مادران دارای کودک مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی شده است.
|