عنوان
|
رسانه ملي و توانمندسازي زنان سرپرست خانوار (مورد مطالعه: زنان سرپرست خانوار منطقه 18 تهران) |
تعداد صفحات
|
43 |
نویسنده
|
محمدباقر تاجالدین - لیلی رحمتی والا |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) سال 17 پیاپی 65 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
161-119 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
الگوسازی زنان سرپرست خانوار توانمندسازی زنان رسانه ملی تبلیغات تلویزیون توانمندسازی زنان سرپرست خانوار افزایش آگاهی زنان برنامههای آموزشی منطقه 18 تهران برنامههای اوقات فراغت
|
چکیده
|
زنان سرپرست خانوار 12 درصد از جمعيت زنان كشور را تشكيل داده و با مشكلات فراواني چون بيكاري، نداشتن درآمد مطمئن و ثابت، به عهده داشتن مسئوليت هاي توام پدري و مادري، تحصيلات پايين و در معرض انواع آسيب هاي اقتصادي و اجتماعي قرار داشتن مواجه اند. از اين رو چگونگي توانمندسازي اين گروه از زنان مهم ترين مسئله ي پيش روي پژوهشگران، كارشناسان و برنامه ريزان است. هدف اصلي اين مقاله، بررسي تاثير برنامه هاي رسانه ي ملي در توانمند سازي زنان سرپرست خانوار منطقه ي 18 تهران است. به منظور تبيين موضوع پژوهش حاضر از نظريه هاي مربوط به توانمند سازي مانند ديدگاه هاي سارا لانگه، ديدگاه هاي فمينيستي و در حوزه-ي رسانه نيز از نظريه هاي برجسته سازي و استفاده و خشنودي استفاده شده است. روش پژوهش از نوع توصيفي و پيمايش بوده و بر اساس آن جامعه ي آماري و حجم نمونه به دليل كم بودن تعداد زنان سرپرست خانوار منطقه ي 18 يكسان فرض شد و تعداد آنها 300 نفر برآورد شد و به تبع آن روش نمونه گيري نيز تمام شماري بوده است. نتايج تحقيق نشان داد كه متغيرهاي مستقل تحقيق شامل برنامه هاي آموزشي، پيام هاي تبليغاتي، برنامه هاي اوقات فراغت، افزايش آگاهي و الگوسازي رسانه ي ملي با متغير وابسته يعني توانمند سازي زنان سرپرست خانوار رابطه داشتند. به عبارت ديگر تمامي برنامه هاي آموزشي، پيام هاي تبليغاتي، برنامه هاي اوقات فراغت، برنامه هاي افزايش آگاهي و برنامه هاي الگوسازي در توانمند سازي زنان تاثيرگذار بوده و ميزان اين تاثيرگذاري برابر با 42/ 0 بود كه حاكي از آن است كه متغيرهاي مستقل به ميزان 42/ 0 توانايي تبيين توانمند سازي زنان سرپرست خانوار را داشته اند.
|