عنوان | نقش شناخت «خود» و «رابطه با خانواده» بر شکل گیری دیدگاه دانشجویان نسبت به نوع ارتباط با جنس مخالف پیش از ازدواج |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مطالعات جنسیت و خانواده - مصوب حوزوی سال 1 شماره 1 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 91-71 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روابط پیش از ازدواج روابط جنسی روابط عاطفی رابطه با جنس مخالف شناخت خود پیش از ازدواج دوستی پیش از ازدواج روابط جنسی پیش از ازدواج نگرش دانشجویان کیفیت رابطه با والدین روابط با خانواده رابطه شناختی |
چکیده |
نوشته حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد ارتباط با جنس مخالف و نقش «شناخت خود» و «رابطه با خانواده» در این ¬خصوص صورت گرفته است. این پژوهش، یک پژوهش کیفی است که با روش مصاحبه عمقی با 30 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی (12 نفر پسر و 18 نفر دختر) انجام شده است. \r\nنتایج یافته¬ها نشان می¬دهد که دانشجویان درباره رابطه با جنس مخالف در دو گروه طبقه¬بندی می¬شوند: گروهی که وجود رابطه را ضروری می¬دانند و گروهی که وجود این رابطه را ضروری نمی¬دانند. دانشجویانِ متعلّق به گروه نخست، بر وجود رابطه در ابعاد مختلف «شناختی»، «عاطفی» و «جنسی» تأکید دارند. این در حالی است که بیشتر این دانشجویان کیفیت روابط خود با خانواده¬شان را «سرد» و «محدود» و یا «بدون حمایت عاطفی و هیجانی» ارزیابی کرده¬اند. این گروه از دانشجویان که بیشتر از جنس مذکر هستند، منبع شناخت خود را از طریق مقایسه با دیگران، به خصوص دوستان، ذکر کرده¬اند. \r\nدانشجویانی که وجود رابطه را ضروری ندانسته، امّا تحت شرایط خاص با آن موافق بودند، به دو زیرگروه «رابطه از نوع شناختی» و «رابطه از نوع عاطفی» تقسیم می¬شوند. اگرچه والدینِ هر دو زیرگروه مخالف رابطه دانشجویان با جنس مخالف بودند، امّا روابط خانوادگی دانشجویانِ متعلّق به گروه شناختی «گرم» و «عمیق» و روابط دانشجویانِ متعلّق به گروه عاطفی «گرم»، امّا «محدود» بود. دانشجویانِ معتقد به روابطِ صرفاً شناختیْ منبع شناخت خود را اغلب «خودْمشاهده¬گری»، و دانشجویان معتقد به روابط عاطفی، آن را «بازخورد دیگران» گزارش کرده¬اند. |
کد مقاله | 22376 |
تعداد بازدید | 503 |
|