عنوان
|
رابطه بين شيوههای فرزندپروری والدين و اختلالات رفتاری در دانشآموزان مقطع دوم و سوم دبيرستان (مورد مطالعه: مدارس كاردانش شهر بيرجند) |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
سوده مقصودی - سعیده درویشی - مریم امیرآبادی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان - اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی سال 9 شماره 2 پیاپی 34 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - ترویجی |
محدوده صفحات
|
44-25 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندپروری بیرجند (شهرستان) اختلالات رفتاری دانشآموزان دبیرستانی سبک فرزندپروری
|
چکیده
|
شيوه هاي فرزندپروري، روش هايي است كه والدين براي تربيت فرزندان خود به كار مي گيرند. در اين پژوهش سعي بر آن شده است كه رابطه ي بين شيوه هاي فرزندپروري والدين و اختلالات رفتاري در نوجوانان مورد بررسي قرار گيرد. اين تحقيق به روش پيمايشي از نوع توصيفي- تبييني و همبستگي انجام شده است. بر اساس نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي، 250 دانش آموز مدارس دخترانه و پسرانه كاردانش شهرستان بيرجند انتخاب شدند و به پرسش نامه شيوه فرزندپروري بامريند (1972) و اختلالات رفتاري راتر (1967) پاسخ دادند. براي تجزيه و تحليل داده ها از روش رگرسيون همزمان استفاده شد. نتايج تحليل رگرسيون براي اختلال رفتاري كلي نشان داد شيوه ي فرزندپروري مقتدرانه، قوي ترين پيش بيني كننده است و متغيرهاي شيوه ي فرزندپروري مستبدانه، سن پدر، شيوه ي فرزندپروري سهل گيرانه، تحصيلات مادر، جنسيت دانش آموز و سن مادر به ترتيب در مراحل بعدي قرار مي گيرند و حدود 16 درصد از واريانس متغير ملاك را تبيين نموده اند. بنابراين بين شيوه هاي فرزندپروري مقتدرانه با متغيرهاي اضطراب، ناسازگاري اجتماعي و رفتار ضد اجتماعي رابطه ي مسقيم، بين شيوه ي فرزندپروري مستبدانه با متغيرهاي اضطراب، ناسازگاري اجتماعي و رفتار ضد اجتماعي و هم چنين بين شيوه فرزندپروري سهل گيرانه و رفتار ضد اجتماعي رابطه ي معكوس وجود دارد.
|