عنوان | بررسی رابطه بین جو عاطفی خانواده و علایق حرفه گرایی دانشآموزان؛ نقش واسطهای خودکارآمدی |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 3 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 66-47 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت دانشآموزان جو عاطفی خانواده خودکارآمدی خودکارآمدی تحصیلی علایق حرفه گرایی |
چکیده |
هدف این پژوهش مطالعه رابطه بین جو عاطفی خانواده به عنوان یک متغییر با خود کارآمدی و همچنین علایق حرفه گرایی دانشآموزان متوسطه است. تحقیق حاضر از نوع پژوهشهای همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان متوسطه شهرهای سردشت و پیرانشهر است که در سال تحصیلی 91-92 مشغول به تحصیل بودند. در این میان تعداد 180 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل پرسش نامههای خودکارآمدی، جو عاطفی خانواده و علایق حرفه گرایی میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از روشهای محاسبه میانگین، انحراف استاندارد و ... و در بخش آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل تمیز استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که بین نمرات جو عاطفی خانواده و خودکارآمدی رابطه مثبت و معناداری دیده نمیشود؛ همچنین با اطمینان میتوان گفت که بین نمرات جو عاطفی خانواده و خودکارآمدی تحصیلی دختران رابطه معنادار وجود ندارد؛ بین جو عاطفی خانواده و خودکارآمدی دانشآموزان پسر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ بین جو عاطفی خانواده و علایق حرفه گرایی دختران رابطه مثبت و معناداری وجود ندارد؛ بین جو عاطفی خانواده و علایق حرفه گرایی پسران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. |
کد مقاله | 22312 |
تعداد بازدید | 312 |
|