عنوان | تحلیل روانسنجی مقیاس ارزیابیهای کودکان خردسال از تعارض بین والدینی |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 11 پیاپی 44 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 389-379 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تحلیل عاملی تأییدی مقیاس ارزیابیهای کودکان خردسال از تعارض بین والدینی سیاهه افسردگی بک نسخه نوجوان الگوی شناختی رفتاری تحلیل روانسنجی |
چکیده |
بررسی حاضر با هدف آزمون روانسنجی مقیاس ارزیابیهای کودکان خردسال از تعارض بین والدینی (CPIC-Y؛ مکدونالد و گریچ، 2006) در دانش آموزان 9 تا 11 سال انجام شد. 162 دانش آموز (104 پسر و 54 دختر) به مقیاس ارزیابیهای کودکان خردسال از تعارض بین والدینی و سیاهه افسردگی بک ـ نسخة نوجوان (BDI-Y؛ بک، بک، جولی و استیر، 2005) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی مقیاس ارزیابیهای کودکان خردسال از تعارض بین والدینی از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی آن از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی همگرای این مقیاس، ضریب همبستگی بین ابعاد تعارض بین والدینی با نمره های افسردگی گزارش شد. شاخصهای برازش تحلیل عامل تأییدی، سه بْعد ویژگیهای تعارض، تهدید و سرزنش خود را تأیید کردند. همچنین، نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان دادند در بین دانشآموزان ایرانی الگوی چندبعدی مقیاس ارزیابیهای کودکان خردسال از تعارض بین والدینی، یک الگوی اندازهگیری قابل قبول است. ضرایب همبستگی مثبت و معنادار بین ابعاد سهگانة تعارض بین والدینی با نمره های افسردگی از روایی همگرای این مقیاس به طور تجربی حمایت کرد. همسانی درونی مقیاسهای آن نیز خوب بودند. در مجموع،نتایج مطالعة حاضر نشان دادند مقیاس ارزیابیهای کودکان خردسال از تعارض بین والدینی برای سنجش ابعاد ویژة تعارض بین والدینی در یک نمونه از کودکان ایرانی مناسب است. |
کد مقاله | 22269 |
تعداد بازدید | 239 |
|