عنوان | پیش بینی رضایت زناشویی بر اساس عوامل فرایندی و محتوایی خانواده در معلمان ابتدایی شهر کرج |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 16 شماره 2 پیاپی 60 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 92-84 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی محتوای خانواده فرآیند خانواده معلمان ابتدایی کرج (شهرستان) |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر پیشبینی رضایت زناشویی براساس عوامل فرایندی و محتوایی خانواده در معلمان ابتدایی شهر کرج بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه معلمان متأهل مقطع ابتدایی شهر کرج در سال تحصیلی 94ـ1393 بودند که 358 نفر بهصورت نمونهگیری خوشهای تصادفی براساس جدول مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاسهای سازگاری زناشویی (اسپنیر، 1976)، فرایند خانواده (سامانی، 1387) و محتوای خانواده (سامانی، 1387) استفاده شد. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام تحلیل شدند. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که مؤلفههای تصمیمگیری و حل مسأله، مهارتهای ارتباطی، انسجام خانواده و مهارتهای مقابله به استثنای باورهای مذهبی، توان پیشبینی رضایت زناشویی را دارند (001/0 > P). همچنین، نشان داده شد که مؤلفههای محتوایی خانواده شامل محل زندگی و تسهیلات آموزشی، منابع مالی، زمان با هم بودن، شغل و تحصیلات، سلامت جسمی و روانی و وجهه یا موقعیت اجتماعی به غیر از محل زندگی و تسهیلات آموزشی، توان پیشبینی رضایت زناشویی را دارند (001/0 > P). |
کد مقاله | 22249 |
تعداد بازدید | 223 |
|