عنوان
|
رابطه بین سبکهای دلبستگی با سلامت عمومی و سازگاری عاطفی با میانجیگری نحوه ارزیابی فرزند از تعارض والدین و مثلث سازی |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
خالد اصلانی - زیبا زندی - عباس امان الهی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشهای مشاوره (مصوب وزارت علوم) پیاپی 55 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
22-4 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
سازگاری عاطفی سلامت عمومی سبکهای دلبستگی تعارض والدین مثلثسازی ارزیابی فرزند از تعارض والدین
|
چکیده
|
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر آزمون مدل رابطهی سبکهای دلبستگی با سلامت عمومی و سازگاری عاطفی با میانجیگری نحوه ارزیابی فرزند از تعارضات والدین و مثلثسازی در دانش آموزان دبیرستانهای دخترانه شهر اهواز بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموزان شهر اهواز بودند. حجم نمونه شامل 213 نفر از دانش آموزان دبیرستانی بود که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحله انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه دلبستگی کولینز و رید (RAAS)، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)، پرسشنامه ادراک کودک از تعارض والدین (CPIC) و پرسشنامه سازگاری (AISS) بودند. یافتهها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مدل فرضی از برازندگی مناسبی برخوردار نبود. مدل نهایی با کواریته کردن نحوه ارزیابی فرزند از تعارض والدین و خطای مثلثسازی از برازش خوبی نسبت به دادههای جامعه برخوردار بود. نتایج ضرایب میسر مستقیم نشان داد که بین سبکهای دلبستگی اجتنابی و اضطرابی به سلامت عمومی، سازگاری عاطفی، مثلثسازی و نحوه ارزیابی فرزند از تعارض والدین رابطه معنیدار، نحوه ارزیابی فرزند از تعارض والدین به سلامت عمومی و مثلثسازی به سازگاری عاطفی معنیدار است. ضرایب غیرمستقیم با آزمون پریچر و هیز نشان داد که رابطه بین دلبستگی اضطرابی و اجتنابی به سلامت عمومی با میانجیگری مثلثسازی و نحوه ارزیابی فرزند از تعارض والدین معنیدار و رابطه بین دلبستگی اجتنابی و اضطرابی به سازگاری عاطفی با میانجیگری نحوه ارزیابی فرزند از تعارض والدین معنیدار است. نتیجهگیری: در فرایند رشد فرزندان، روابط متعارض والدین و مثلثسازی میتوانند سلامت عمومی و سازگاری عاطفی را به صورت منفی تحت تأثیر قرار دهد.
|