عنوان | مقایسه ابعاد راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در گونههای مختلف خانواده: مدل فرایند و محتوای خانواده |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای مشاوره (مصوب وزارت علوم) پیاپی 52 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 90-73 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | گونههای خانواده محتوای خانواده فرآیند خانواده یادگیری خودتنظیمی راهبردهای یادگیری مدل فرایند و محتوای خانواده |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف تبیین تفاوت ابعاد راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان دبیرستانی در گونههای مختلف خانواده بر اساس مدل فرایند و محتوای خانواده انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع پس رویدادی بود. به این منظور از میان دانشآموزان پایه دوم و سوم دوره متوسطه شهر شیراز 308 (186دختر، 122 پسر) دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاسهای خودگزارشی فرایند و محتوای خانواده (فرم فرزندان) و راهبردهای انگیزشی یادگیری که روایی و اعتبار آنها تأیید شده، استفاده گردید. دادههای بدست آمده با آزمون تحلیل واریانس یک متغیره و چند متغیره تجزیه تحلیل شد. نتایج نشان داد که راهبردهای شناختی در گونههای سالم و غیر سالم دارای تفاوت معنادار است. در حالی که تفاوت در خودتنظیمی ناشی از تفاوت گونه سالم با غیر سالم، مشکل دار محتوایی و مشکل دار فرایندی است. نبا توجه به نتایج بدست آمده میتوان گفت که در گونه های مختلف خانواده بکارگیری ابعاد راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در میان دانشآموزان تفاوت وجود دارد و به روانشناسان مدرسه و مشاوران توصیه میشود که این موضوع را در مشاورۀ با دانشآموزان مورد توجه قرار دهند. |
کد مقاله | 22176 |
تعداد بازدید | 231 |
|