عنوان
|
بررسی اثربخشی مداخلات اجتماع محور در ارتقای سلامت روان زنان |
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
آمنه ستاره فروزان - منیر برادران افتخاری - آرش میرابزاده - حسین ملک افضلی اردکانی - معصومه دژمان - حمیرا سجادی - فرحناز محمدی شاهبلاغی - حسن رفیعی - مریم رجبی - لیدا متقیان - الهام حبیبی - کتایون فلاحت |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تحقیقات نظام سلامت حکیم - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 68 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
33-26 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
سلامت روانی زنان سلامت روانی رویکرد اجتماع محور مداخلات اجتماع محور عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت
|
چکیده
|
مقدمه: سلامت روان به عنوان یک تعیین کننده اجتماعی مؤثر بر سلامت، اهمیت ویژهای دارد و هیچ وضعیت بهداشتی دیگری از لحاظ شیوع، تداوم و وسعت، مانند مشکلات روانی به خصوص در زنان مطرح نمیباشند. لذا ما در این مطالعه بر آن شدیم تا با رویکرد اجتماعمحور و بکارگیری روشهای کیفی و کمی، ضمن شناسایی دقیق پارادایم مربوطه، گامی در جهت ارتقای سلامت روان در زنان برداریم.\r\nروش کـار: مطالعه از نوع مداخلهای و با رویکرد اجتماعمحور مشارکتی طراحی شده است. جامعه هدف، زنان متأهل 18 تا 65 ساله ساکن در منطقه 22 شهرداری تهران میباشند. در این تحقیق، ابتدا با استفاده از یک مطالعه کیفی از نوع بسترزاد، فرآیند، ساختار و مفاهیم مرتبط با ارتقای سلامت روان زنان بر اساس تجربیات مشارکت کنندگان تبیین گردید و سپس نیازها و اولویتهای مربوطه با حضور ذینفعان مشخص شد. بر اساس اولویت تعیین شده، طراحی و اجرای مداخلات به منظور ارتقای سلامت روان به صورت مشارکتی انجام گردید و در انتها نیز اثربخشی مداخلات از طریق طراحی مطالعه قبل و بعد و با در نظر گرفتن گروه مقایسه و با حجم نمونه 100 نفر در هر گروه تعیین شد.\r\nیافتهها: بر اساس نتایج حاصل از مطالعه بسترزاد، متغیر اصلی در پارادایم ارتقای سلامتروا، جستجوی آرامش نام گرفت. کنش برهمکنشهای لازم جهت ارتقای سلامت روان شامل تقویت جوهره انسانی، توسعه مهارتهای زندگی و دریافت کمک بود. نیازهای استخراج شده در سه طبقه اصلی عوامل ساختاری، زمینه و بافت و عوامل فرآیندی قرار گرفتند و اولویت اصلی جهت طراحی مداخلات، آموزش شیوههای سازگار مقابله با استرس تعیین شد. مداخلات به صورت مشارکتی و از طریق برگزاری کلاسهای آموزشی، توزیع پمفلتهای آموزشی و تهیه دو جلد کتاب آموزشی با زبان ساده به مدت سه ماه اجرا گردید. ارزیابی مداخلات بیانگر آن بود که میانگین نمره شیوههای مبتنی بر حل مسأله در گروه مداخله پس از انجام مداخلات به طور معناداری افزایش یافت به نحوی که میانگین امتیاز روش حل مشکل برنامهریزی شده در گروه مداخله از (3/3 ± ) 7/11 به (6/1 ± ) 3/14 پس از انجام مداخلات رسید. اما در گروه مقایسه، میانگین امتیاز این روش از (5/3 ± ) 56/12 به (5/3 ± ) 33/12 تغییر کرد که از نظر آماری معنادار نبود (143/0 = p ). انجام مداخلات سبب افزایش امتیاز حیطههای مختلف کیفیت زندگی به ویژه حیطه روانی در گروه مداخله نسبت به گروه مقایسه گردید.\r\nنتیجهگیری: بکارگیری روشهای مطالعات کیفی در شناسایی عمیق فرآیند ارتقای سلامت روان و استفاده از رویکرد اجتماعمحور مشارکتی در تبیین نیازها، اولویتبندی، طراحی مداخلات و اجرای آن سبب ارتقای سلامت روان زنان خواهد شد.
|