| عنوان | الگوی نمایش کلیشههای جنسیتی در تبلیغات تلویزیونی سیما |
| تعداد صفحات | 32 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان سال 13 شماره 2 پیاپی 43 |
| تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 202-171 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | کلیشههای جنسیتی تبلیغات تجاری زن در تبلیغات تجاری تبلیغات تلویزیون زنان در تبلیغات تلویزیونی تحلیل محتوای کیفی جنسیت در تبلیغات سیما رسانههای جمعی کلیشهسازی کلیشهسازی جنسیتی |
| چکیده |
گسترش شتابان تکنولوژی ارتباطی مسائل جدیدی دربارۀ قدرت رسانهها در مواجهۀ مخاطبان با آنها پدید آورده است، که تصویرسازی جنسیّتی زنان و مردان در رسانهها یکی از موارد آن است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف چگونگی بازنمایی کلیشههای جنسیّتی در آگهیهای تلویزیونی با رویکرد برساختی- تفسیری و با روش تحلیل محتوای کیّفی انجام شده است. بنابراین، از میان آگهیهای پخش شده از شبکۀ 3 سیمای جمهوری اسلامی ایران نمونهای غیر همگون، به روش غیراحتمالی شامل 17 آگهی انتخاب و پس از پیادهسازی، تحلیل و کدبندی در نهایت براساس تعداد دفعات و کیّفیت حضور، نقشهای شغلی و اجتماعی، ویژگیهای شخصیتی شخصیتهای مرد و زن و ویژگیهای کلی آگهی، 7 مقوله استخراج شد که عبارت هستند از: تجویزهای نقشی، مناسکی شدن فرمانبری، پیشروی فرادستانه/ پسروی فرودستانه، نشانهگذاری جنسیّتی نیازها، نشانهگذاری جنسیّتی کالاها، فضای نمادین و اندازۀ نسبی. در تحلیل نهایی مشخص شد که آگهیهای تلویزیونی دو الگوی متفاوت زنانه و مردانه از نقش جنسیّتی را به نمایش میگذارند و نه تنها کلیشههای رایج در جامعه را بازتولید میکنند، بلکه فرآیندی از کلیشهسازی را نیز شکل میدهند. |
| کد مقاله | 21975 |
| تعداد بازدید | 327 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...