عنوان | الگوهای مصرف تلویزیونهای ماهوارهای فارسی زبان در میان زنان |
تعداد صفحات | 29 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 13 شماره 2 پیاپی 43 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 139-111 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تلویزیون ماهوارهای الگوی مصرفی قائم شهر (شهرستان) شبکههای تلویزیون ماهوارهای استفاده و خشنودی نیازهای مخاطبان نوع برنامه |
چکیده |
پژوهش حاضر به منظور پاسخگویی به این پرسش اساسی انجام شد که الگوهای استفاده از تلویزیونهای ماهوارهای فارسی زبان در میان مخاطبان زن قائم شهری کدامند؟ برای پاسخگویی به این سؤال از رویکرد استفاده و خشنودی رسانهای استفاده شد. اعضای نمونه 214بینندۀ تلویزیونهای ماهوارهای بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع پیمایشی بود و جمعآوری دادهها با پرسشنامۀ محقق ساخته انجام شد. دادهها با استفاده از روشهای آماری پارامتریک پردازش شدند. یافتهها نشان داد که نیازهای گوناگونی (سرگرمی و گذران وقت، استفادۀ اجتماعی، کسب اطلاع و یادگیری و نیازهای سیاسی)، مخاطب را به سوی استفاده از این نوع شبکهها سوق داد، همچنین الگوی غالب استفاده از تلویزیونهای ماهوارهای برنامههایی با محتوای سرگرم کننده (فیلم، سریال، شو و موسیقی) بود. همچنین. ویژگیهای جمعیتشناختی مخاطبان( سن و سطح تحصیلات) نیز تأثیر زیادی بر میزان و نحوۀ استفاده از برنامهها داشت به گونهای که خشنودی استفاده از برنامهها با محتوی سرگرمی در همۀ ردههای سنی نسبتاً بالاست از طرفی انگیزۀ استفاده از برنامههای ماهوارهای برای کسب اطلاع و یادگیری با افزایش سطح تحصیلات بینندگان روند افزایشی داشت. همچنین تمایل به تماشای شبکههای ماهوارهای برای کسب نیازهای اجتماعی در میان بینندگان با افزایش سطح تحصیلی کمتر، در حالیکه تمایل به برنامههایی با محتوی نقد و بررسی و تفسیر سیاسی با افزایش سطح سواد مخاطبان روند افزایشی داشت. |
کد مقاله | 21973 |
تعداد بازدید | 253 |
|