عنوان
|
همبستگی رفتارهای پرخطر در نوجوانان دانشآموز با شيوههای فرزندپروری والدین |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
نسرین شکری - مرضیه یوسفی - ایرج صفایی راد - طیبه اکبری - مریم موسوی - هیمن نظری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مديريت ارتقاي سلامت - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 1 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
82-73 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رفتارهای پرخطر دانشآموزان پیشدانشگاهی سبک فرزندپروری
|
چکیده
|
مقدمه: امروزه بروز رفتارهای پرخطر در نوجوانان و جوانان به يکی از مهمترين نگرانی های جامعه تبديل شده و عوامل جمعيت شناسی و شيوه های فرزند پروری بر آن تأثير گذار است. پژوهش حاضر با هدف تعيين همبستگی رفتارهای پرخطر در نوجوانان دانش آموز با شيوه های فرزند پروری والدين در شهرهمدان انجام شده است. مواد و روش ها: اين پژوهش از نوع توصيفی-همبستگی است که در دانش آموزان مقطع پيش دانشگاهی در سال تحصيلی 92-1391 انجام شد. تعداد نمونه 220 نفر (120 پسر و 100 دختر) بود که بصورت تصادفی با استفاده از روش نمونه گيری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها علاوه بر پرسشنامه جمعيت شناسی، از مقياس فرزند پروری بامريند (Baumrind’s Parenting Style Scale) و مقياس خطر پذيری نوجوانان ايرانی (Iranian Adolescents Risk-Taking Scale) استفاده شد. روايی ابزارها توسط 8 نفر از صاحبنظران روانشناسی و روانپزشکی با استفاده از روش های روايی صوری و محتوا مورد بررسی قرار گرفت. پايايی اين ابزارها با استفاده از روش آلفای کرونباخ و بازآزمايی مورد بررسی قرار گرفت. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی ا س اس نسخه 22 انجام شد. يافته ها: ميان رفتارهای پرخطر دانش آموزان به ترتيب با شيوه فرزندپروری مقتدرانه و تحصيلات والدين همبستگی منفی و معناداری وجود داشت (r = 0/48، p < 0/001 & r = -0/42، p < 0/001). همچنين با استفاده از آزمون آماری t مستقل، تفاوت معنی داری ميان دختران و پسران در فراوانی بروز رفتارهای پرخطر وجود داشت (05/0 > P). ميزان بروز رفتارهای پرخطر دانش آموزان پسر (34/3) به صورت معناداری بيش از دانش آموزان دختر (68/2) است. ولی ميان طبقه اقتصادی- اجتماعی با بروز رفتارهای پرخطر تفاوت معناداری مشاهده نگرديد. نتيجه گيری: شيوه های فرزندپروری، تحصيلات والدين و جنسيت در بروز رفتارهای پرخطر مؤثر است. لذا ارائه آموزش های لازم و کافی به والدين جهت به کارگيری شيوه های صحيح تربيتی پيشنهاد می شود.
|