عنوان | اثربخشی درمان یکپارچه شناختی رفتاری و حرکتی خانواده محور بر نشانههای بالینی و کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال بیش فعالی و نارسایی توجه |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (مصوب دانشگاه آزاد) پیاپی 36 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 76-67 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اختلال بیش فعالی کم توجهی کارکردهای اجرایی کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه درمان شناختی رفتاری خانواده محور نشانگان بالینی رویکرد شناختی رفتاری برنامه یکپارچه درمان |
چکیده |
آموزش تکنیک های روان شناختی به خانواده ها و توانمند سازی آنها در جهت اقدامات درمانی مستمر و موثر نسبت به فرزندان بیش فعال و نارسایی توجه (ADHD) گامی مهم و موثر در کمک به این کودکان محسوب می شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان یکپارچه ی شناختی– رفتاری و حرکتی خانواده محور بر نشانه های بالینی و کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال بیش فعالی و نارسایی توجه بود. بدین منظور، طی یک پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل، 44 کودک مبتلا ADHD به صورت هدفمند انتخاب و به تصادف در دو گروه 22 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه ها از نظر عملکرد دیداری و شنیداری و کارکردهای اجرایی مورد آزمون قرار گرفتند سپس، والدین کودکان گروه آزمایش به مدت 40 جلسه تحت آموزش مداخله ی یکپارچه قرار گرفتند. پس از اتمام مداخله هر دو گروه مجددا از نظر عملکرد دیداری و شنیداری و کارکردهای اجرایی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحلیل مانکوای داده ها نشان داد که این برنامه ی درمانی به صورت معنی دار بر نشانه های بالینی و کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا موثر بوده است. این پژوهش به طور کلی تایید کننده ی تاثیر برنامه ی یکپارچه ی درمانی شناختی- رفتاری و حرکتی خانواده محور در بهبود ADHD و کارکردهای اجرایی برای کودکان مبتلا است. |
کد مقاله | 21904 |
تعداد بازدید | 231 |
|