• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارتباط سازگاری فردی و اجتماعی با منبع کنترل و جنسیت در دانش‌آموزان تیزهوش دبیرستانی کرمانشاه
تعداد صفحات 7
نویسنده آمنه قرتپه - سیاوش طالع پسند - غلامرضا منشئی - میترا ابوالفتحی - مهناز صلحی - شهناز قره تپه
مشخصات نشریه فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران - انجمن علمي آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران شماره 2 پیاپی 10
تاریخ انتشار تابستان - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 165-159
زبان فارسی
کلید واژه منبع کنترل  جنسیت  سازگاری اجتماعی  کرمانشاه  دانش‌آموزان تیزهوش  دانش‌آموزان دبیرستانی  سازگاری فردی  
چکیده زمينه و هدف: سازگاري مهم ترين نشانه سلامت روان است. شناسايي عواملي كه مي تواند بر سازگاري تاثيرگذار باشد حائز اهميت است. هدف اين مطالعه تعيين ارتباط سازگاري فردي و اجتماعي با منبع كنترل و جنسيت در دانش آموزان تيزهوش دبيرستاني كرمانشاه است.\r\nمواد و روش ها: اين مطالعه مقطعي از نوع توصيفي و تحليلي است كه روي 106 دانش آموز تيزهوش دبيرستاني شهر كرمانشاه كه به روش تصادفي انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه هاي استاندارد منبع كنترل راتر، آزمون شخصيتي كاليفرنيا در 12 بعد سازگاري فردي و اجتماعي و پرسشنامه جمعيت شناختي بود. داده هاي به دست آمده از تكميل پرسشنامه ها با استفاده از آزمون هاي ضريب همبستگي پيرسون و تحليل واريانس دوطرفه تجزيه وتحليل شد.\r\nيافته ها: ميان سازگاري فردي و جنسيت دانش آموزان تيزهوش موردبررسي تفاوت معنادار ديده نشد. اما سازگاري اجتماعي دختران تيزهوش بيش از پسران تيزهوش بود (p < 0.03). جنس و منبع كنترل با سازگاري فردي كنش متقابل داشت\r\n (p < 0.01)؛ به طوري كه دختران با منبع كنترل دروني از سازگاري فردي بالاتري نسبت به دختران با منبع كنترل بيروني برخوردار بودند (p < 0.01). تعامل جنس و منبع كنترل بر سازگاري اجتماعي معنادار نبود. از بين مولفه هاي سازگاري فردي، نشانگان عصبي، تمايلات واپس زده و احساس وابستگي و از بين مولفه هاي سازگاري اجتماعي، قالب هاي اجتماعي، روابط خانوادگي، روابط مدرسه با منبع كنترل همبستگي منفي معناداري داشتند.\r\nنتيجه گيري: منبع كنترل به عنوان يك عامل مرتبط با سازگاري فردي دانش آموزان تيزهوش موردبررسي و جنسيت به عنوان يك عامل مرتبط با سازگاري اجتماعي آنان مطرح است.

کد مقاله 21876
تعداد بازدید 275

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397