عنوان | بررسی و نقد کتاب «زبان انگلیسی پایه اول دوره اول متوسطه» با تکیه بر جنبههای تحلیل گفتمان انتقادی: نمود جنسیت و قدرت |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی (نامه علوم انسانی سابق) - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سال 15 شماره 3 پیاپی 36 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 132-105 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت قدرت تحلیل انتقادی گفتمان ارزیابی روابط قدرت کتاب 7 فهرست ارزیابی کتاب زبان انگلیسی پایه اول دوره اول متوسطه |
چکیده |
مطالعۀ حاضر با استفادۀ از روش پژوهش ترکیبی کتاب زبان انگلیسی پایۀ اول دورۀ اوّل متوسطه (prospect 1 یا به اختصار کتاب 7) را بررسی کرده است. 21 معلم کتاب 7، پرسشنامه ای 23 سوالی در مقیاس لیکرت را که بر اساس ده فهرست معتبر ارزیابی کتب آموزش زبان انگلیسی تهیه شده و روایی آن مورد تأیید و قضاوت متخصصین رشته قرار گرفته بود، تکمیل نموده و ده نفر از آنها به طور تصادفی انتخاب شده و با اخذ رضایت شان، در مصاحبه ای نیمهساختاریافته شرکت نمودند. همچنین محقق با استفاده از 23 معیار مذکور به بررسی ذهنی و تفصیلی کتاب 7 مخصوصاً از نظر وجود/عدم وجود تعصب جنسیتی و برابری/نابرابری روابط قدرت در مطالب کتاب پرداخت. نتایج آمار توصیفی حاصله از پرسشنامه و تحلیل محتوای مصاحبه ها نشان داد هر چند کتاب از نقاط قوت نسبی برخوردار است، نقاط ضعف جّدی مانند واقعی و طبیعی نبودن برخی از مطالب، ارائه یکسویه و متعصّبانه مقولۀ فرهنگ، عدم جذابیت مطالب و موضوعات، محدود بودن موقعیتهای موجود در کتاب (به درس و کلاس و مدرسه) است. همچنین نتایج تحلیل استنباطی (خی دو) نشان داد، کتاب 7 در بیان جنسیت در مطالب و تصاویر به طور معناداری به نفع مردان معتصب است. |
کد مقاله | 21820 |
تعداد بازدید | 256 |
|