عنوان | مطالعه رابطه سرمایه فرهنگی خانواده، مدرسه و دانشآموز با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر مراکز پیشدانشگاهی |
تعداد صفحات | 36 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم اجتماعی - دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی پیاپی 69 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 293-258 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر سرمایههای فرهنگی پایگاه اجتماعی موفقیت تحصیلی پایگاه اقتصادی دانشآموزان پیشدانشگاهی دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی سرمایه فرهنگی خانواده سرمایه فرهنگی مدرسه سرمایه فرهنگی دانشآموز مدل تحرک فرهنگی |
چکیده |
موضوع این پژوهش موفقیت تحصیلی است. پژوهشگران نشان دادهاند که افزایش درآمد و سرمایه مالی خانواده باعث موفقیت تحصیلی دانشآموزان شده است. در این پژوهش علاوه بر مفهوم سرمایه¬فرهنگی خانوده دو متغیر جدید سرمایه¬فرهنگی ¬دانش¬آموزی و سرمایه¬فرهنگی مدرسه¬ای نیز مطرح شده است. سؤال تحقیق بهصورت زیر بیانشده است: رابطه سرمایه فرهنگی حاصل از خانواده مدرسه و دانش¬آموز با موفقیت تحصیلی دانشآموزان چگونه است؟جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر سال چهارم در سطح مناطق 20 و 6، 1 تهران است. برای ارزیابی تجربی فرضیات، 300 نفر از دانشآموزان دختر بهعنوان نمونه انتخابشده است. برای داوری در باب فرضیات، از روش تکنیک تحلیل رگرسیون بر مبنای دادههای فازی استفادهشده است. نتایج پژوهشی نشان داد که سرمایه فرهنگی خانواده و سرمایه فرهنگی مدرسهای رابطه معناداری با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارد و دانشآموزان طبقات پایین با بهرهگیری از سرمایه فرهنگی به موفقیت تحصیلی دستیافتهاند. همچنین سرمایه فرهنگی در حضور پایگاه اجتماعی- اقتصادی و نوع مدرسه تأثیر بیشتری بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارد. |
کد مقاله | 21780 |
تعداد بازدید | 262 |
|