عنوان | ایدئولوژی جنسیتی بصری در آثار نقاشان زن و مرد با موضوع پرتره زنان در شش دهه گذشته در ایران |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه جامعهشناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی) - دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 211-187 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نقاشان زن نقد فمینیستی بازنمایی تصویر زن ایدئولوژی جنسیتی چهره زن نشانهشناسی اجتماعی زن در نقاشی ایدئولوژی جنسیتی بصری تک چهره نگاری نشانهشناسی اجتماعی تصویر پرتره زنان |
چکیده |
با نگاهی مقایسهای میان آثار نقاشان مرد و زن که به تصویر چهرة زن پرداختهاند و بررسی این آثار در طول تاریخ نقاشی معاصر ایران که نگارندگان آن را به سه دورة مجزا تقسیم کردهاند میتوان به نتایج قابل توجهی دربارة ایدئولوژیِ جنسیتی موجود در این آثار دست یافت. این پژوهش با تلفیق دو مفهوم ایدئولوژیِ جنسیتی و ایدئولوژیِ بصری به صورت «ایدئولوژیِ جنسیتیِ بصری» و کاربست این سازة مفهومی در تحلیل نمونههایی از آثار نقاشان زن و مرد در این سه دوره با استفاده از روششناسی نشانهشناسیِ اجتماعیِ تصویر، سعی در روشن کردن ایدئولوژیِ جنسیتیِ مجسم در این آثار دارد. همچنین، به سیر تحول رویکرد نقاشان در بازنمایی تصویر زن در این سه دوره پرداخته است. در پایان اینطور نتیجه میگیریم که رویکرد تبعیضآمیز جنسیتی در بازنمایی زنان در آثار نقاشان مرد از آغازین جریانهای نقاشیِ نوگرا تا نقاشیِ امروز بسیار تعدیل شده است. |
کد مقاله | 21760 |
تعداد بازدید | 302 |
|