عنوان | بررسي رابطه ميان شيوههاي فرزندپروري والدين و ميزان اضطراب دانشآموزان |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش سال 11 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار | بهار - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 127-111 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اضطراب دانشآموزان پایگاه اجتماعی پایگاه اقتصادی سبک فرزندپروری |
چکیده |
خانواده نخستين واحد اجتماعي است كه كودك و نوجوان در آن فرآيند رشد شناختي، اجتماعي، عاطفي و رواني خود را تجربه مي كنند، بنابراين روش فرزندپروري والدين بر چگونگي رشد و تكوين شخصيت كودكان و نوجوانان تاثيري بسزا ميگذارد. هدف اين تحقيق بررسي ارتباط ميان شيوه هاي فرزندپروري و اضطراب دانش آموزان است. روش تحقيق حاضر پيمايشي است و ابزار گردآوري داده ها با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد شيوه هاي فرزندپروري رابينسون و همكاران و پرسشنامه اضطراب مدرسه فيليپس انجام گرفت است. جامعه آماري دانش آموزان دختر و پسر دبيرستانهاي شهر تهران است كه از\r\nميان آنها با استفاده از نمونه گيري تصادفي ساده 80 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شده اند. براي تعيين اعتبار و روايي از اعتبار صوري استفاده شده است. براي پايايي ابزار تحقيق هم مبادرت به محاسبه آلفاي كرونباخ شده كه نتايج قابل قبولي به دست آمده است. تحليل يافته ها نشان داد كه ميزان اضطراب دانش آموزان بر اساس سبكهاي تربيتي والدين معنا دار است. ميان شيوه هاي فرزندپروري والدين و پايگاه اقتصادي اجتماعي خانواده نيز طبق آزمون كي دو رابطه معنا دار بوده است و خانواده هاي برخوردار از پايگاه اقتصادي - اجتماعي پايين، شيوه تربيتي فرزندشان بيشتر سبك استبدادي و خانواده هاي پايگاه اقتصادي متوسط و بالا سبك تربيتي شان اغلب سبك منطقي بوده است. ميزان اضطراب در دانش آموزان دختر بيش از دانش آموزان پسر است. همچنين ميزان اضطراب دانش آموزان پايگاه اقتصادي اجتماعي پايين بيشتر از پايگاه متوسط و بالاست. |
کد مقاله | 21005 |
تعداد بازدید | 377 |
|