عنوان | اثربخشي آموزش مديريت خشم بر مؤلفههاي بهزيستي روانشناختي مادران |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش سال 11 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار | بهار - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 86-73 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مادران بهزیستی روانشناختی آموزش مدیریت خشم مدیریت خشم کنترل خشم |
چکیده |
موضوع پژوهش حاضر مطالعه تأثیر کارگاه های آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی رفتاری بر مؤلفه های بهزیستی روان شناختی در مادران است. مطالعه به شیوه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون تک گروهی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران ساکن شهر تهران و نمونه آماری دربرگیرنده 81 مادر بود که از میان مناطق 1 تا 5 شهر تهران به صورت نمونه گیری غیر احتمالی و داوطلبانه برای شرکت در برنامه آموزشی ثبت نام کرده بودند. شرکت کنندگان در چهار کارگاه، 20 نفر در هر کارگاه با برنامه و شرایط یکسان آموزش دیدند. کارگاه های آموزش مدیریت خشم به مدت 7\r\nهفته، هفته ای یک جلسه دو ساعته برگزار شد. آزمودنی ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف (1989) پاسخ دادند. بر اساس نتایج به دست آمده از آزمون t وابسته، از مؤلفه های مقیاس بهزیستی روان شناختی تغییرات میانگینهای مؤلفه های زندگی هدفمند و رشد شخصی از نظر آماری معنادار بوده اما مقایسه میانگینهای\r\nپیش آزمون پس آزمون مؤلفه های پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری و تسلط بر محیط حاکی از آن بود که تغییرات ایجادشده معنا دار نیست. در پایان، بحث و نتیجه گیری و تبیین یافته های پژوهش ارائه شده است. |
کد مقاله | 21004 |
تعداد بازدید | 360 |
|