عنوان | بررسی تطبیقی سبکهای فرزندپروری با سبک فرزندپروری امام علی (ع) در نامه سی و یکم نهجالبلاغه |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه - دانشگاه بوعلي سينا سال 2 پیاپی 8 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 20-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری حضرت علی (ع) نهجالبلاغه فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه بررسی تطبیقی نظارت سبک فرزندپروری پاسخگویی سبک فرزندپروری غفلت انگارانه نامه سی و یکم نهجالبلاغه |
چکیده |
فرزند پروری اولین و اساسی ترین مرحله در فرآیند پرورش و اجتماعی کردن فرزندان در جامعه با توجه به باورها، ارزش ها و ایده آل های والدین است. هدف این بررسی پاسخ به سؤالات چهارگانه ای است که در شکل سبک های فرزندپروری در برابر نهج البلاغه طرح شده اند. در پاسخ به سؤالات از روش توصیفی مبتنی بر تحلیل متن استفاده گردیده است. بر این اساس مفاهیم مندرج در سؤالات با متن نهج البلاغه معادل سازی و برابر گردیده و سپس به هر سوال پاسخی متناظر در متن داده شده است. یافته ها بیان گر این است که امام علی(ع) سبک های مستبدانه، سهل انگارانه و غفلت انگارانه را کاملاً رد می کند و هیچ کدام را مناسب تربیت نمی داند و در تربیت فرزندان از این شیوه ها استفاده نمی کند. سبک مقتدرانه از نظر لزوم نظارت و کنترل بر فرزندان و ضرورت پاسخ دهی مناسب به فرزندان و احترام به آرا و نظرات آن ها به سبک امام علی(ع) مشابهت هایی دارد؛ اما آن چه سبک امام علی (ع) را متمایز می سازد، مبانی، اهداف، ارزش ها، نوع قواعد و مقررات و اولویت بندی هایی است که در سبک علوی وجود دارد و سبب می شود نتوانیم این سبک را مقتدرانه به شمار آوریم و چه بسا سبک مسوولانه که برخی برای سبک امام (ع) به کار برده اند اسم مناسب و متناسبی برای سبک اسلامی است. |
کد مقاله | 20953 |
تعداد بازدید | 295 |
|