عنوان | بررسی سطح آگاهی زیست محیطی معلمان زن |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی فرهنگی زن سال 6 پیاپی 21 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 118-105 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | معلمان زن دانش زیست محیطی |
چکیده |
زنان با مدیریت غذا در خانه، مدیریت آب مدیریت ضایعات خانگی، مدیریت انرژی در منزل، نتایج بسیار مثبت برای حفظ محیط زیست به بار خواهند آورد. هدف از آموزش محیط زیست افزایش آگاهی و یا داشتن قدرت تشخیص و توصیف مسائل زیستمحیطی، افراد بتوانند در ابداع روشها و حل معضلات زیستمحیطی مهارتهایی کسب کنند. از این رو هدف از انجام این تحقیق که در راستای برآورد اهداف آموزش محیط زیست میباشد، ارزیابی میزان آگاهی معلمان مدارس در مقطع دبیرستان منطقه 4 شهر اهواز در نسبت به مسائل زیستمحیطی است. در این که در سال 1393 انجام شد، 100 پرسشنامه حاوی 17 سوال به 4 دبیرستان در منطقه 4 شهر اهواز زیر نظر مدیران مدارس در میان معلمان زن توزیع و تکمیل گردید و دادههای بدست آمده با روش توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان داد که یافتهها بیانگر لزوم آموزش محیط زیست در جامعه و ضعف میزان اطلاعرسانی زیست محیطی میباشد. جامعه آماری معلمان عدم احساس مسئولیتهای زیستمحیطی و بیاطلاعی و ناآگاهی مردم را عامل ایجاد و پیشرفت معضلات زیست محیطی دانستند و تعداد زیادی از معلمان، آموزش حضوری همراه دانشآموزان و برگزاری کارگاههای آموزشی را از روشهای موثر آموزش میدانند و از نظر پاسخگویان اساسیترین عامل ایجاد مشکلات زیستمحیطی کنونی بحران انرژی و آلودگی هوا و سپس دفع غیراصولی زبالهها بیان نمودهاند که این خود نشان دهنده آگاهی کم معلمان از مشکلات عمده زیست محیطی در حال حاضر میباشد چرا که مشکلاتی همچون تخریب و کاهش منابع طبیعی، گرمایش جهانی و افزایش جمعیت به مراتب مهمتر و گستردهتر از دفع غیراصولی زباله است، بنابراین پیشنهاد میشود که وزارت آموزش و پرورش در محتوای دروس مرتبط با محیط زیست یکسری از بازدیدهای علمی را باید مد نظر قرار دهد و در برنامهریزیهای زیستمحیطی به طرق مختلف دخیل باشد. |
کد مقاله | 20897 |
تعداد بازدید | 273 |
|