| عنوان | رشد اخلاقی در دختران و پسران |
| تعداد صفحات | 14 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی فرهنگی زن سال 6 پیاپی 21 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1393 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 104-91 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | دختران پسران رشد اخلاقی پرورش اخلاقی |
| چکیده |
مقاله حاضر به دیدگاههای نظریه پردازانی همچون پیاژه، کلبرگ، فروید و بندورا در مورد رشد و تحول اخلاقی پرداخته است. رویکرد توافق ذهنی اخلاق، پرورش اصول و عقاید منطقی در افراد را مورد تأکید قرار میدهد. نظرات پیاژه و کلبرگ در این الگو گنجانده میشود. برای پرورش اخلاقیات در این الگو پیشنهاد میشود که به آموزش اصول منطقی، عقاید و انجام وظیفه همراه با بحث و مناظره کلاسی پرداخته شود. رویکرد مراقبت براساس نظرات گلیگان در انتقاد به کلبرگ مطرح شده و بررسی و ارائه ارزشهای افراد و دادن مسئولیت به آنها در پرورش اخلاق، مفید تلقی مینماید. رویکرد الهیاتی، رشد اخلاقی را براساس دستورات خداوند به خصوص از زبان قرآن و احادیث، مطرح نموده است. در بررسی تفاوت رشد قضاوت اخلاقی در پسران و دختران، نتایج نشان داد که قضاوت اخلاقی پسران بیشتر مبتنی بر عدالت و امور انتزاعی است، اما تصمیمگیری اخلاقی دختران بر مبنای ابراز عواطف، مراقبت از خود و دیگران، احساس مسؤولیت نسبت به نوع انسان، حساسیت نسبت به دیگران و حقوق آنان استوار است. |
| کد مقاله | 20896 |
| تعداد بازدید | 326 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...