عنوان | رشد اخلاقی در دختران و پسران |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی فرهنگی زن (زن و فرهنگ سابق) سال 6 پیاپی 21 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 104-91 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران پسران رشد اخلاقی پرورش اخلاقی |
چکیده |
مقاله حاضر به دیدگاههای نظریه پردازانی همچون پیاژه، کلبرگ، فروید و بندورا در مورد رشد و تحول اخلاقی پرداخته است. رویکرد توافق ذهنی اخلاق، پرورش اصول و عقاید منطقی در افراد را مورد تأکید قرار میدهد. نظرات پیاژه و کلبرگ در این الگو گنجانده میشود. برای پرورش اخلاقیات در این الگو پیشنهاد میشود که به آموزش اصول منطقی، عقاید و انجام وظیفه همراه با بحث و مناظره کلاسی پرداخته شود. رویکرد مراقبت براساس نظرات گلیگان در انتقاد به کلبرگ مطرح شده و بررسی و ارائه ارزشهای افراد و دادن مسئولیت به آنها در پرورش اخلاق، مفید تلقی مینماید. رویکرد الهیاتی، رشد اخلاقی را براساس دستورات خداوند به خصوص از زبان قرآن و احادیث، مطرح نموده است. در بررسی تفاوت رشد قضاوت اخلاقی در پسران و دختران، نتایج نشان داد که قضاوت اخلاقی پسران بیشتر مبتنی بر عدالت و امور انتزاعی است، اما تصمیمگیری اخلاقی دختران بر مبنای ابراز عواطف، مراقبت از خود و دیگران، احساس مسؤولیت نسبت به نوع انسان، حساسیت نسبت به دیگران و حقوق آنان استوار است. |
کد مقاله | 20896 |
تعداد بازدید | 272 |
|