عنوان
|
اثربخشی آموزش شادکامی فوردایس بر راهبردهای مقابلهای، کیفیت زندگی و خوش بینی دانشجویان دختر |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
مریم پوررحیمی مرنی - حسن احدی - پرویز عسگری - سعید بختیارپور |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت - علمی پژوهشی سال 6 شماره 3 پیاپی 23 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
40-25 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشجویان دختر راهبردهای مقابلهای کیفیت زندگی دختران برنامه آموزش شادی فوردایس کیفیت زندگی خوش بینی دختران خوش بینی
|
چکیده
|
هدف: این تحقیق با هدف تعیین اثربخشی آموزش شادکامی به شیوه شناختی- رفتاری فوردایس بر راهبردهای مقابله ای، کیفیت زندگی و خوش بینی دانشجویان دختر انجام شد. روش: در این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با پیگیری،40 نفر ازدانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز در دو گروه آزمایش و کنترل قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه کیفیت زندگی و راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن و آزمون جهت گیری زندگی پاسخ دادند. از طریق 8 جلسه دو ساعته آموزش شادکامی به شیوه گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که در کوتاه مدت و بلند مدت برنامه مداخلهای در افزایش کیفیت زندگی، خوش بینی دانشجویان موثر است و آموزش این برنامه بر سبک مساله مدار دانشجویان اثربخش است، اما بر سبک هیجان مدار آنان تاثیری ندارد. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان میدهد که آموزش شادکامی از طریق اثربخشی بر میزان خوش بینی و راهبردهای مقابله ای مساله مدار در ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان دختر از نقش موثری برخوردار است.
|