عنوان | سنجش تأثیر آموزش شهروندی بر توانمندسازی زنان (مطالعه موردی: منطقه 6 شهرداری تهران) |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 149-131 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حقوق شهروندی مشارکت زنان توانمندی زنان توانمندسازی زنان آموزش شهروندی وظایف شهروندی محله محوری محله جهاد |
چکیده |
شهرداری تهران براساس رویکرد محلهمحوری به ارائۀ آموزشهای شهروندی جهت توانمندی زنان پرداخته است. با وجود گستردگی و هزینۀ زیاد این آموزشها، تحقیقات منسجمی در این خصوص صورت نگرفته است. ازاینرو، بررسی رابطۀ آموزشهای ارائهشده بر سطح توانمندی زنان هدف اصلی این تحقیق است. روش تحقیق پیمایشی و جامعۀ آماری 7000 نفر از زنان محلۀ جهاد شهرداری منطقۀ 6 هستند. حجم نمونه 384 نفر (192 نفر از زنان آموزشدیده و 192 نفر از زنان آموزشندیده) است که با روش نمونهگیری تصادفی و سهمیهای انتخاب شدهاند. تکنیک جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است که ضریب آلفای قابل قبولی دارد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد بین مشارکت، آگاهی از مسائل بهداشتی، حقوق و وظایف شهروندی، و میزان مهارت زندگی زنان آموزشدیده و آموزشندیده تفاوت معناداری وجود دارد و زنان آموزشدیده وضعیت مطلوبتری دارند؛ اما درخصوص رابطۀ بین آموزشهای ارائهشده در حوزۀ سلامت و آسیبهای اجتماعی تفاوتی بین زنان مشاهده نشد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد رابطۀ مثبت و قوی بین میزان تحصیلات و میزان توانمندسازی زنان برقرار است. نتایج آزمون خیدو نیز نشان داد بین وضعیت تأهل و وضعیت شغلی با میزان تأثیر آموزش بر توانمندسازی زنان رابطه وجود ندارد. |
کد مقاله | 20878 |
تعداد بازدید | 344 |
|