• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان درک معنایی زنان منطقه عسلویه از مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها (مطالعه مردم‌ نگارانه)
تعداد صفحات 22
نویسنده محمدتقی ایمان - مهتا بذرافکن
مشخصات نشریه فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 22-1
زبان فارسی
کلید واژه توسعه  تغییرات اجتماعی  سلامت  مردم نگاری  صنعتی شدن  مردم نگاری انتقادی  مسئولیت اجتماعی شرکتی  عسلویه  
چکیده منطقۀ عسلویه یا پارس جنوبی یکی از مناطق پرترافیک‏ و صنعتی‏ خاورمیانه است که تأثیر عمیقی بر زندگی مردم بومی مجاور منطقه و به‏ طور مشخص، بر زندگی زنان ساکن آنجا گذاشته است. از آنجا که شرکت‏های پتروشیمی زیادی در منطقه مشغول به کارند، مطرح‌کردن بحث مسئولیت اجتماعی شرکت‏ها می‌تواند نقش مثبتی بر وضعیت زندگی مردم داشته باشد و از این لحاظ حائز اهمیت است. بدین منظور پژوهش حاضر درصدد است با رویکرد تفسیرگرایی انتقادی، درک معنایی زنان ساکن در مجاورت منطقۀ گازی پارس جنوبی عسلویه را از مسئولیت اجتماعی شرکت‏ها در برابر ذی‌نفعان بررسی کند. برای انجام‌دادن این پژوهش، از روش‏شناسی کیفی و از روش مردم‏نگاری انتقادی و تکنیک مصاحبۀ نیمه ‏ساختاریافته با مشاهده استفاده شده است. بدین منظور با در نظر گرفتن ترکیب سن، شغل، وضعیت تأهل و عنصر بومی‌بودن با 15 زن ساکن مناطق اطراف منطقۀ انرژی پارس، که به شیو‌ه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه شد. از داده ‏های حاصل از مصاحبه‏ها، چهار مقولۀ آسیب‏های اجتماعی، توانمندسازی زنان، سلامت و محیط ‏زیست و توسعه و رفاه اجتماعی استخراج و تحلیل شد و سپس طرح‌واره نظری ارائه شد. نتایج این پژوهش نشان می‏دهد که زنان مجاور این منطقه از رونق اقتصادی و برخی موقعیت‏های پیش ‏آمده برای توانمندسازی زنان، ارزیابی مثبتی داشته ‏اند؛ اما عملکرد شرکت‏ها درخصوص مسئولیت اجتماعی شرکتی‌شان را منفی ارزیابی کرده‏اند. آن‌ها معتقد بودند که با توجه به تأثیر مستقیم شرکت‌ها بر زندگی‌شان، شرکت‏ها باید دربرابر پیامدهای اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی ناشی از حضورشان در منطقه احساس مسئولیت کنند و برنامه‌های مداخله‌‌ای و اصلاحی و کارشناسی‌شده داشته باشند.

کد مقاله 20871
تعداد بازدید 325

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397