عنوان | بررسي شكل و نوع خانواده در آثار اكبر رادي |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تئاتر - انجمن هنرهاي نمايشي ايران - علمی پژوهشی پیاپی 46 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1390 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 104-79 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ساختار خانواده انواع خانواده مناسبات خانوادگی اکبر رادی شکل خانواده |
چکیده |
خانواده مهمترین و کهنترین نهاد اجتماعی است. مقدماتیترین آموزشها در این نهاد صورت میگیرد و از طرفی خانواده پایه و اساس و سلولهای بنیادین جامعه محسوب میشود.\r\nاهمیت خانواده تا جایی است که جهت بررسی تمامی ویژگیهای اجتماع و جامعه، بایستی معطوف به مقوله خانواده بشویم. با مطالعه و بررسی خانواده میتوان به بخش اعظم پاسخ سؤالات در حوزه اجتماع دست پیدا کرد. چرا که انگیزههای خصوصی به صورت اهداف اجتماعی نمود پیدا میکنند و نوعی جابهجایی از انگیزههای خصوصی به صورت اهداف اجتماعی نمود پیدا میکنند و نوعی جابهجایی از انگیزههای خصوص به اهداف اجتماعی صورت میپذیرد. اصلیترین بستر نمایشنامههای اکبر رادی خانواده است. او بیشتر درامهای خود را در فضا و مناسبات میان افراد خانواده پی میریزد و از این حیث، ناخودآگاه آنتوان چخوف و هنریک ایبسن را به ذهن متبادر میسازد. رادی با نگاهی ظریف و تیزبینانه بحرانهای ایجاد شده در خانواده را به شکلی دراماتیک مورد بررسی قرار داده، و ردپای همهی دردها را در ساختار نهاد خانواده میبیند و علاج و درمان این دردها و بحرانها را منوط به شناخت خانواده، ویژگیها و مسایل مربوط به آن میداند. در این مقاله سعی شده است ساختار و مناسبات بین اعضای خانواده بررسی شده و شکل و نوع آن در تمام متون نمایشی اکبر رادی مورد پژوهش و کنکاش قرار گیرد. \r\nهدف از پژوهش این مقاله، ارایهی شکل و نوع ساختار خانواده در متون نمایشی اکبر رادی است که به این طریق میتوان برخی از عناصر نمایشی از جمله شخصیتپردازی و گفتوگو و شکل و نوع کشمکشهای دراماتیک را واکاوی کرد. |
لینک دریافت مقاله |
http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1037623 |
کد مقاله | 20845 |
تعداد بازدید | 538 |
|