عنوان | بررسی مقايسهای مبانی تربيت و فرزندپروری از ديدگاه روانشناسی و اسلام |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق) - مصوب حوزوی سال 5 شماره 1 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار | بهار - 1394 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 137-112 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تربیت فرزندپروری روانشناسی دیدگاه اسلام مبانی تربیتی فرزندپروری اسلامی |
چکیده |
فرزندپروری از جمله مباحثی است که در طول تاريخ، بشر به آن توجه کرده است. در تمام جوامع، از جوامع ابتدايی و انسانهای اوليه گرفته تا جوامع متمدن و انسانهای فرهيخته، اقدام در جهت تربيت افراد وجود داشته است. تربيت در سير تاريخیاش، در ميان اقوام مختلف ظهور و بروز متفاوت داشته و به شيوههای گوناگون إعمال گرديده، اما تجلی تمامی اين اقدامات، گويای درک انسانها از ضرورت تربيت بوده است. در اين ميان نقش والدين، بهويژه مادر انکارناپذير است. در حوزۀ روانشناسی، تحقيقات گستردهای دربارۀ سبکهای فرزندپروری مطرح شده است که عبارتاند از: فرزندپروری مقتدرانه، مستبدانه، سهلگيرانه و مسامحهکارانه. در متون و احاديث اسلامی نيز به شيوۀ تربيت فرزندان از ديدگاه قرآن و معصومين (ع) اشاره شده است. باتوجه به اهميت فرزندپروری و تأثير آن در سعادت و پيشرفت جامعه، در اين مقاله سعی بر آن است تا با روش توصيفیتحليلی و کتابخانهای، شيوۀ فرزندپروری در روانشناسی بررسی شود و با فرزندپروری در اسلام، بهعنوان کاملترين دين آسمانی مقايسهای صورت گيرد. |
کد مقاله | 20779 |
تعداد بازدید | 572 |
|