عنوان | در جستوجوی مدل برنامه درسی برای رشد سرمایه فرهنگی خانواده موفقیت تحصیلی فرزندان |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه نظريه و عمل در برنامه درسي - انجمن مطالعات برنامه درسي - دانشگاه خوارزمي سال 2 شماره 4 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 110-85 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری موفقیت تحصیلی سرمایه فرهنگی خانواده موفقیت تحصیلی فرزندان برنامههای درسی |
چکیده |
هدف از اين تحقيق جستجوي مدلي براي برنامه درسي رشد سرمايه فرهنگي والدين تسهيل موفقيت تحصيلي فرزندان است. همبستگي ابعاد سرمايه فرهنگي والدين با موفقيت تحصيلي دانش آموزان موردمطالعه قرار گرفت و برنامه موثري براي رشد سرمايه فرهنگي خانواده طراحي، اجرا و ارزيابي شد. چارچوب نظري اين تحقيق برگرفته از نظريات بورديو[1] است. و بر اساس ديدگاه پي ير بورديو، سرمايه فرهنگي داراي سه بعد نهادينه شده ،عينيت يافته و تجسم يافته است . روش تحقيق، شبه تجربي داراي دو گروه آزمايشي و گواه خواهد بود. ابزار گردآوري اطلاعات در اين پژوهش ،پرسشنامه محقق ساخته مولفه هاي سرمايه فرهنگي و پرسشنامه بامريند[2] بوده است.روايي آن با نظر متخصصان و كارشناسان و با اجراي آزمايشي بر روي 30 نفر 83% به دست آمده است . جامعه آماري پژوهش 54 خانواده به صورت تصادفي در دو منطقه شمال و جنوب تهران و فرزندان آن ها كه در چهار دبيرستان دولتي دخترانه و پسرانه مشغول تحصيل بودند،انتخاب شدند،.توسط مشاوران متخصص مورد مصاحبه قرار گرفتند و گروه تجربي در يك كارگاه آموزشي 10 ساعته آموزش خانواده باهدف رشد و يادگيري مولفه هاي سرمايه فرهنگي ، شركت كردند.فرضيه هاي تحقيق عبارت بود از:1-آموزش به اولياء بر سرمايه فرهنگي (علاقه مندي به كارهاي هنري،موسيقي،خط و نقاشي،و زبان خارجي) آن ها تاثير دارد.2- آموزش به اولياء بر سرمايه فرهنگي (بهبود رابطه با كتاب،تابلوهاي نقاشي، عضويت در كتابخانه،كامپيوتر،رسانه ها ،دوربين) آن ها تاثير دارد.3- آموزش به اولياء بر سرمايه فرهنگي (شركت در دوره هاي منتهي به اخذ مدرك و گواهينامه مهارت) آن ها تاثير دارد.4- آموزش به اولياء بر شيوه هاي فرزندپروري آن ها تاثير دارد.7-آموزش مولفه هاي سرمايه فرهنگي به والدين بر پيشرفت تحصيلي فرزندان آن ها تاثير دارد. .براي تجزيه وتحليل داده ها در سطح توصيفي از آمارهاي فراواني،ميانگين و انحراف معيار و در سطح استنباطي از روش تحليل واريانس يك راهه و كوواريانس (ANVOVA) استفاده گرديد.يافته هاي حاصل نشان داد كه آموزش منظم به والدين در سطح (p < 0/05) بر مولفه هاي سرمايه فرهنگي خانواده و پيشرفت تحصيلي فرزندان تاثير مثبت داشته است و برنامه درسي اجراشده مشتمل بر،هدف ها ،محتوا، روش ها و فرايند ياددهي- يادگيري، رسانه ها و ارزشيابي توانسته است به رشد سرمايه فرهنگي و ايجاد فضاي فرهنگي غني تر براي موفقيت تحصيلي فرزندان كمك كند. |
کد مقاله | 20777 |
تعداد بازدید | 333 |
|