عنوان | اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی زوجين بر ميزان علائم نقص توجه و بيش فعالی دانشآموزان سنين 9-4 سال |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری - دانشگاه اصفهان سال 5 شماره 1 پیاپی 8 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 106-95 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | الگوهای ارتباطی زوجین اختلال بیش فعالی کم توجهی دانشآموزان 9-4 سال |
چکیده |
کمبود توجه و تمرکز/ اختلال بيشفعالی (ADHD) يکی از رايجترين اختلالات شناخته شده عصب روانشناختی دوران کودکی است که برای کودک، خانواده و جامعه مشکلاتی را بهوجود میآورد. بنابراين، هدف اين تحقيق بررسی اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی زوجين بر ميزان علائم نقص توجه و بيشفعالی دانشآموزان سنين 9-4 بود. 60 دانشآموز با علائم اختلال نقص توجه/ بيشفعالی ـ تکانشگری، به شيوه نمونهگيری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و سپس بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل (30 نفر) و آزمايش (30 نفر) قرار گرفتند. دادههای حاصل با استفاده از آزمون تحليل کواريانس تجزيه و تحليل شد. پژوهش حاضر نشان داد آموزش الگوی ارتباطی زوجين به والدين، ميزان علائم ADHD کودکان را بهصورت معنیداری کاهش میدهد (بیتوجهی P = 0/041، تکانشگری P = 0/005 و بيشفعالی P = 0/011). نتايج تحقيق نشان داد که از اين روش میتوان به عنوان يک روش غيردارويی در کاهش علائم ADHD در کودکان مبتلا، استفاده کرد. |
کد مقاله | 20776 |
تعداد بازدید | 456 |
|