عنوان
|
نقش خودکارآمدی ریاضی، خودپنداره ریاضی و ادراک از محیط کلاس در پیشرفت ریاضی دانشآموزان با کنترل جنسیت |
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
شیدا شریفی ساکی - محمدحسین فلاح یخدانی - حسین زارع |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهش در يادگيري آموزشگاهی و مجازی - دانشگاه پيام نور - علمی پژوهشی سال 1 شماره 4 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
28-18 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت پیشرفت ریاضی خودکارآمدی ریاضی ساختار کلاس خودپنداره ریاضی ادراک از محیط کلاس
|
چکیده
|
هدف این مطالعه، بررسی نقش خودکارآمدی ریاضی، خودپنداره ریاضی و ادراک از محیط کلاس بر پیشرفت تحصیلی با کنترل نقش جنسیت بود.\r\nروش پژوهش حاضر، غیرآزمایشی (همبستگی) بود. بدین منظور به روش نمونهگیری خوشهای (مناطق، مدارس، کلاس، دانشآموزان) 400 نفر دانشآموز (178 پسر، 222 دختر) انتخاب شدند که به پرسشنامه محیط کلاس، خودکارآمدی ریاضی، و خودپنداره ریاضی پاسخ دادند. \r\nنتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که با کنترل نقش جنسیت در گام اول و ورود متغیرهای خودکارآمدی، خودپنداره ریاضی، و ادراک از محیط کلاس در گام دوم پیشرفت تحصیلی قابل پیشبینی است؛ همچنین در گام دوم با ورود متغیرهای خودکارآمدی و خودپنداره ریاضی، ادراک از محیط کلاس غیرمعنیدار شد که نشان داد خودکارآمدی و خودپنداره نقش واسطهای بین ادراک از محیط کلاس و پیشرفت تحصیلی دارند. \r\nاز آنجا که باور خودکارآمدی بر گزینش اهداف چالشآور، میزان تلاش و کوشش در انجام وظایف، میزان استقامت و پشتکاری در رویارویی با مشکلات و میزان تحمل فشارها اثر میگذارد و خودپنداره ریاضی از طریق واکنشهای هیجانی و رفتاری دربارۀ ارزش ریاضیات و شیوههای تفکر ریاضی، اطمینان و انگیزه برای یادگیری ریاضیات را موجب میشود و در نتیجه پیشرفت ریاضی افزایش مییابد. این در حالی است که خودپنداره و خودکارآمدی از ادراک از محیط کلاس تأثیر میپذیرند.
|