| عنوان | مدلیابی روابط عوامل خانوادگی مؤثر بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران |
| تعداد صفحات | 11 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی سال 1 شماره 3 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1392 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 49-39 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | شرایط اجتماعی تهران معادلات ساختاری عوامل خانوادگی جو عاطفی خانواده شرایط خانوادگی انگیزش تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی سبک فرزندپروری شرایط اقتصادی شرایط فرهنگی |
| چکیده |
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی رابطه بین شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و جو عاطفی خانواده و شیوههای فرزندپروری با انگیزش تحصیلی انجام شده است. \r\nبرای انجام این تحقیق 600 نفر از دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در این تحقیق برای جمعآوری اطلاعات، از چهار پرسشنامه انگیزش تحصیلی، جو عاطفی خانواده، شیوههای فرزندپروری و پرسشنامه شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. بر اساس پیشینه تحقیقات انجام شده، مدل اولیهای برای بررسی روابط بین متغیرها در نظر گرفته شد. \r\nنتایج تحلیل نشان داد که مدل با دادههای این پژوهش برازش مناسبی دارد. نتایج نشان داد که جو عاطفی، شرایط اقتصادی، شرایط اجتماعی و شرایط فرهنگی به ترتیب با مقدار اثر 86/0، 46/0، 15/0 و 41/0 بر شیوههای فرزندپروری تأثیر مستقیم و تأثیرگذار بودند. در حالی که از بین شرایط خانوادگی فقط شرایط اقتصادی با مقدار اثر 41/0 بر جو عاطفی تأثیر مستقیم داشت. تأثیر جو عاطفی با مقدار اثر 56/0 و شرایط اقتصادی با مقدار اثر 41/0 بر انگیزش به صورت مستقیم تأثیرگذار بود. شرایط اجتماعی، شرایط فرهنگی و جو عاطفی نیز به ترتیب با مقدار اثر 36/0، 39/0 و 89/0 بر انگیزش به صورت غیرمستقیم تأثیر داشتند. نتایج تحقیق نشان میدهد که شرایط خانوادگی 19 درصد از متغیر انگیزش را تبیین و پیشبینی میکند. |
| کد مقاله | 20762 |
| تعداد بازدید | 666 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...