عنوان | بررسی رابطه ابعاد ارتباطی خانواده و جهتگیری هدف تحصیلی |
تعداد صفحات | 0 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهش در يادگيري آموزشگاهی و مجازی - دانشگاه پيام نور - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 1 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 23-9 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جهتگیری هدف جهتگیری ارتباطی گفت و شنود جهتگیری ارتباطی همنوایی الگوی ارتباطی خانواده |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان پیش بینی انواع جهت گیری هدف شامل: تسلط رویکردی، تسلط اجتنابی، عملکرد رویکردی و عملکرد اجتنابی توسط ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده، شامل: بعد گفت و شنود و بعد همنوایی بود. شرکت کنندگان پژوهش شامل 435 دانش آموز دختر (215 نفر) و پسر (220 نفر) دبیرستانهای مختلف شهر شیراز بودند. برای سنجش جهت گیری هدف از مقیاس هدف گرایی الیوت و مک گریگور (2001) و برای سنجش ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده از مقیاس تجدیدنظر شده کوئرنر و فیتزپاتریک استفاده شد. با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان میزان پیش بینی هریک از انواع جهتگیری هدف توسط دو بعد گفت و شنود و همنوایی الگوهای ارتباطی خانواده مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد که گفت و شنود خانواده جهت گیریهای هدف تسلط رویکردی و عملکرد رویکردی و همنوایی خانواده اهداف تسلط اجتنابی، عملکرد رویکردی و عملکرد اجتنابی را بصورت مثبت پیش بینی میکنند. یافته های این پژوهش نشان داد ارتقاء گفت و شنود خانواده پیشبینی کننده اهداف تسلط و عملکرد رویکردی فرزندان است، در حالی که تأکید بر همنوایی در خانواده اهداف اجتنابی و عملکرد رویکردی را پیش بینی میکند. |
کد مقاله | 20761 |
تعداد بازدید | 449 |
|