عنوان | تحلیل محتوای بخش ورزشی مطبوعات استان خوزستان با رویکرد ورزش بانوان |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مديريت ارتباطات در رسانه هاي ورزشي - دانشگاه پيام نور سال 1 شماره 1 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1392 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 18-9 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ورزش زنان مطبوعات خوزستان رسانههای جمعی تحلیل محتوا |
چکیده |
رسانه های جمعی در شکل دهی و جهت دهی باورها، نگرش و افکار جامعه و در نهایت بسترسازی مناسب در عرصه ورزش نقش انکارناپذیری دارند. هدف این پژوهش بررسی تحلیلی بخش ورزشی مطبوعات استان خوزستان با رویکرد ورزش بانوان بود. جامعه آماری پژوهش بخش ورزشی 6 روزنامه استان خوزستان منتشر شده در سال 1391 بود. روش نمونه گیری تصادفی منظم و بر مبنای هفته آماری بود و از هر روزنامه دو هفته آماری انتخاب شد. ابزار اندازه گیری برگه کدگذاری بود و روایی آن را 15 نفر از متخصصان مدیریت ورزش و ارتباطات تأیید کردند. همچنین، ضریب عینیت و پایایی براساس فرمول اسکات برای مقوله های (جنسیت 94%، رشته ورزشی 96%، سبک نوشتاری 82%، مسئولیت مصاحبه شونده 94%، شکل و نحوه پوشش متن 98%، اندازه عکس 87%، جهت گیری 83%) محاسبه شد. نتایج نشان داد محتوای بخش ورزشی مطبوعات 81% و تنها 6/5% را پوشش داده بود که 30 رشته ورزشی آقایان و20 رشته ورزشی زنان را در برداشت. از تعداد 369 عکس، 4/81% مربوط به آقایان و تنها 4/5% از عکسها مربوط به خانمها بود، البته در پوشش ورزش زنان از تعداد20 عکس، 90% سایز کوچک و فقط 10% سایز بزرگ و از نظر جهت گیری مطالب 6/42% جهت گیری مثبت، 18% جهتگیری منفی و 3/39% بدون جهتگیری بودند. با توجه به یافتههای تحقیق و تفاوت فاحش بین پوشش خبری ورزش زنان نسبت به مردان، توصیه میشود مطبوعات با توجه ویژه به پوشش خبری ورزش بانوان و از طریق جذب هر چه بیشتر آنان به محیطهای پرنشاط ورزشی، به توسعه ورزش بانوان و در نهایت ارتقاء سلامت جامعه کمک نمایند. |
کد مقاله | 20752 |
تعداد بازدید | 349 |
|