عنوان | تصویر عرفان فمینیستی؛ گزارشی اجمالی از آثار داریوش مهرجویی |
تعداد صفحات | 4 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه حوراء (نشریه علمي فرهنگي و اجتماعي زنان) - دفتر مطالعات و تحقیقات زنان - علمی تخصّصی پیاپی 32 |
تاریخ انتشار | آبان - 1388 |
درجه علمی | ندارد |
محدوده صفحات | 62-59 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن در سینما زنان در فیلم سینمایی سینمای ایران زن در سینمای ایران داریوش مهرجویی سینمای عرفانی عرفان فمینیستی عرفان سکولار |
چکیده |
بررسی سینمای عرفانی یا به تعبیر دیگر، عرفان در سینمای ایران نشان می دهد که این محصول غربی، اگر عارف شود اول از همه قائل به تناسخ می گردد. با توجه به اینکه مهرجویی در آثار خود فضایی تلفیقی از عرفان و فمینیست را پدید آورده است و قشر روشنفکر جامعه را پای سینمای خود میخکوب کرده، نویسنده در نوشتار حاضر به بررسی عرفان فمینیست زده در فیلم های داریوش مهرجویی می پردازد. مهرجویی در فیلمهای خود سعی نموده دو مفهوم عرفان سکولار و فمینیسم را به هم پیوند زده و سینمای عرفانی فمینیستی را پدید آورد. زنان فیلمهای مهرجویی، الگوی اجتماعی چند لایه و عمیقی از جریان روشنفکری در سینمای ایران هستند. افرادی که در مناسبات روشنفکری به اضمحلال رسیده و در نگاهی هستی شناسانه می توان گفت موجوداتی در ظاهر منفعل و در باطن جستجوگرند. در نگاهی کلی به فضای فیلمهای مهرجویی، آنچه بیشتر به چشم می آید، نقش پررنگ زن در فضایی مه گرفته و غبارآلود در نوعی روشنفکری غرب زده و عرفان بودایی است که زنان داستان های او را با فهمی عمیق نسبت به مظاهر عرفان معرفی می نماید. |
کد مقاله | 20727 |
تعداد بازدید | 352 |
|