عنوان | راهبردهای بيان مخالفت در بين دانشجويان دختر و پسر |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زبان پژوهی - دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی سال 6 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 89-65 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت جنس دانشجویان دختر و پسر وجهه کاروجهه کارگفت مخالفت |
چکیده |
تحقيق حاضر به بررسی راهبردهای کاروجهه در ميان دانشجويان دختر و پسر هنگام بيان کارگفتِ مخالفت میپردازد. 280 دقيقه گفتگو و بحث گروهی دانشجويان در کلاس ضبط و موارد مخالفت بين آنها به تفکيک جنسيت مخالفتکننده و مخالفتشونده استخراج و راهبردهای استفاده شده در چارچوب نظريه ادب براون و لوينسن (1987) و طبقهبندی ريز-ميلر از راهبردهای مخالفت (ريز-ميلر، 2000) دستهبندی گرديد. نتايج حاصل از بررسی کمّی و کيفی دادهها نشاندهندۀ تأثير عامل جنسيت بر چگونگی استفاده از راهبردهای مخالفت است بدينگونه که بهطور کلی پسران بيش از دختران مخالفت نمودند و ستيزهجوتر از دختران بودند. در مخالفت با همجنس، دختران کمتر و پسران بيشتر با همجنس خود مخالفت نمودند، اما در مخالفت با جنس مخالف تنها در يک مورد تفاوت بين دختران و پسران معنادار بود: پسران از راهبردهای تشديد مخالفت بيش از دختران استفاده نمودند. همچنين، دختران توجه بيشتری به جنس مخاطب نشان دادند. |
کد مقاله | 20699 |
تعداد بازدید | 501 |
|