| عنوان | رابطه سبکهاي والدگري با پرخاشگري (جسماني و رابطهاي) در دانشآموزان دوره ابتدایی |
| تعداد صفحات | 27 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش سال 10 پیاپی 21 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1392 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 49-23 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | سبک والدگری دانشآموزان دوره ابتدایی پرخاشگری جسمانی پرخاشگری رابطهای |
| چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای والدگری با پرخاشگری جسمانی و رابطه ای در دانش آموزان دوره بتدايی انجام گرفت. جامعه آماری اين پژوهش همه دانش آموزان دبستانی نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز بودند. گروه نمونه شامل 410 دانش آموز (268 دختر و 142 پسر) بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه پرخاشگری آشکار و رابطه ای و شیوه فرزند پروری را تکمیل کردند. پايايی و روايی ابزارهای پژوهش به ترتیب با استفاده از روش آلفای کرونباخ و روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. ابزارهای مذکور از پايايی و روايی مناسبی برخوردار بودند. نتايج يافته های پژوهش نشان داد که میان سبکهای والدگری و انواع پرخاشگری (جسمانی و رابطه ای) رابطه ای معنادار وجود دارد. همچنین نتايج حاصل از رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان نیز حاکی از آن بود که شیوه فرزند پروری مقتدر پیش بینی کننده منفی و معناداری برای پرخاشگری جسمانی و رابطه ای است و شیوه فرزندپروری سلطه جو پیش بینی کننده مثبت برای پرخاشگری رابطه ای است. بررسی تفاوتهای جنسیتی نیز نشان داد که میان دختران و پسران از لحاظ پرخاشگری جسمانی و رابطه ای تفاوت معنادار وجود ندارد\r\n (p > 0.05). |
| کد مقاله | 20683 |
| تعداد بازدید | 533 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...