عنوان
|
رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و تابآوری در دانشآموزان: نقش میانجیگری هوش هیجانی |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
مصطفی صبری - محبوبه فولادچنگ - مریم محمدی دهاقانی - حمیدرضا گلزار |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 5 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
128-109 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
هوش هیجانی ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده الگوی ارتباطی خانواده تابآوری
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی گری هوش هیجانی در رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و تاب آوری در دانش آموزان دبیرستانی بود. بدین منظور تعداد 222 دانش آموز دختر و پسر مقطع متوسطه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. جهت تحلیل داده ها از رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شد. بر اساس ماتریس همبستگی، بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده، هوش هیجانی و تاب آوری رابطه معناداری وجود دارد، بدین معنی که بین جهت گیری گفت و شنود و هوش هیجانی و تاب آوری رابطه مثبت و بین جهت گیری همنوایی و هوش هیجانی و تاب آوری رابطه منفی وجود دارد. همبستگی بین هوش هیجانی و تاب آوری نیز مثبت و معنادار است. تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان نیز نشان داد که از بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده، جهت گیری گفت و شنود پیش بینی کننده مثبت و معنادار هوش هیجانی و تاب آوری است. همچنین، هوش هیجانی پیش بینی کننده مثبت و معنادار تاب آوری است. در نهایت، تحلیل مسیر نقش واسطه ای هوش هیجانی در رابطه بین جهت گیری گفت و شنود و تاب آوری دانش آموزان را تایید نمود.
|