عنوان
|
مقايسه فراوانی ويژگیهای ترسيمی کودکان بدسرپرست با کودکان عادی 5 تا 11 سال بر اساس آزمون ترسيم خانواده |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
شهناز گیلی - کیانوش هاشمیان - شهلا پاکدامن - خدیجه ابوالمعالی الحسینی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 16 شماره 1 پیاپی 59 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
65-54 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
آزمون ترسیم خانواده کودکان عادی ویژگیهای ترسیمی کودک بدسرپرست
|
چکیده
|
هدف اين پژوهش مقايسۀ فراوانی ويژگیهای ترسيمی کودکان بدسرپرست با کودکان عادی 5 تا 11 سال، براساس آزمون ترسيم خانواده کرمن است. پژوهش از نوع علی ـ مقايسهای بود.کودکان بدسرپرست (15 دختر و 15 پسر) بهصورت تصادفی از ميان خيريههای منطقۀ يک تهران انتخاب شدند و کودکان دارای والدين عادی (15 پسر و 15 دختر) نيز بهصورت تصادفی از پيشدبستانیها و دبستانهای همان منطقه انتخاب شدند تا شرکتکنندگان از نظر اقتصادی و فرهنگی بهتر همتا شوند. ابزار پژوهش شامل آزمون ترسيم خانواده مدل کرمن (کرمن، 1964) بود. مقايسۀ ترسيم کودکان در شاخصهای: «حذف والدين»، «همسانسازی هشيار»، «پويايی ترسيم» (ريخت حسی ـ تعقلی)، «اولين شخص ترسيم شده» و «سطح ترسيمی خطوط کمرنگ و پررنگ» صورت گرفت. در اين پژوهش از روش آماری «خیدو» استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد که بين نوع سرپرستی و فراوانی ترسيم اولين شخص ترسيم شده، حذف کامل، همسانسازی هشيار و پويايی ترسيم (ريخت حسیـ تعقلی) تفاوت معناداری وجود دارد (01/0 P < ). بين نوع سرپرستی و سطح ترسيمی (کمرنگ ـ پررنگ) اين تفاوت ديده نشد. نتيجه حاصل از يافتههای پژوهش نشان داد که بين ارزندهسازی و ناارزندهسازی در کودکان بدسرپرست و کودکان عادی تفاوت وجود دارد.
|