عنوان
|
بررسي تأثير آموزش مهارتهاي ارتباطي بر ابعاد سازگاري زناشويي والدين دانشآموزان كم توان ذهنی |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
زهرا براهیمی - مختار ملک پور - احمد عابدی - سید رضا پورسید - الهام براهیمی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سابق) - پژوهشکده کودکان استثنایی - علمی پژوهشی سال 14 شماره 3 پیاپی 53 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
64-55 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مهارت ارتباطی اصفهان والدین کودکان کم توان ذهنی کم توان ذهنی سازگاری زناشویی آموزش مهارتهای ارتباطی دانشآموزان کم توان ذهنی کودکان کم توان ذهنی ابعاد سازگاری
|
چکیده
|
هدف: هدف اين پژوهش، بررسي تاثير آموزش مهارت هاي ارتباطي بر ابعاد سازگاري زناشويي والدين دانش آموزان كم توان ذهني شهر اصفهان است. \r\nروش: طرح پژوهش از نوع نيمه تجربي است. جامعه آماري كليه والدين دانش آموزان كم توان ذهني شهر اصفهان بود. نمونه اين پژوهش، 30 زوج از والدين دانش آموزان كم توان ذهني كه به صورت تصادفي چند مرحله اي انتخاب و سپس در دو گروه آزمايش (15 زوج) و كنترل (15 زوج) جايگزين شدند. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه سازگاري زناشويي اسپانير استفاده گرديد. آموزش مهارت هاي ارتباطي در 9 جلسه به گروه آزمايش، آموزش داده شد. بدين ترتيب كه ابتدا بعد از انجام پيش آزمون از هر دو گروه، برنامه مداخله ارائه گرديد. در ادامه، پس آزمون روي دوگروه صورت گرفت. سپس بعد از چهار هفته با اجراي آزمون پيگيري پايداري، اثر آموزش مهارت هاي ارتباطي بررسي شد. براي تحليل داده ها از مدل آماري تحليل كوواريانس چندمتغيره استفاده شد. \r\nيافته ها: نتايج پژوهش نشان داد كه آموزش مهارت هاي ارتباطي، باعث افزايش سازگاري زناشويي در تمامي ابعاد آن در دو مرحله پس آزمون و پيگيري مي شود (001/0 P ≤ . \r\nنتيجه گيري: از اين رو پيشنهاد مي گردد كه سازمان هاي مسئول آموزش مهارت هاي ارتباطي را براي والدين دانش آموزان كم توان ذهني فراهم نمايد.
|