عنوان
|
نقش متغيرهای کارايی خانواده، حرمت خود، خودکارآمدی و شخصيت در پيش بينی انگيزش پيشرفت تحصيلی |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
محمود نجفی - غلامرضا دهشیری - محمدعلی محمدیفر - سولماز دبیری - نصرت جعفری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی - دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 42 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
31-9 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
شخصیت حرمت خود کارایی خانواده انگیزش پیشرفت تحصیلی خودکارآمدی
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش متغيرهای کارايی خانواده، حرمت خود، خودکارآمدی و شخصيت در انگيزش پيشرفت تحصيلی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصيفی- همبستگی بود. جامعه آماری کليه دانشآموزان مشغول به تحصيل در دوره متوسطه شهر سمنان در سال تحصيلی 1390 بودند. 400 دانشآموز دوره دبيرستان از شهر سمنان با روش نمونهگيری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. پس ازکنارگذاشتن پرسشنامههای ناقص در نهايت 371 پرسشنامه تجزيه و تحليل شد. پرسشنامههای پژوهش شامل پرسشنامه انگيزش پيشرفت تحصيلی بحرانی (1372)، خودکارآمدی شوارزر و جروسالم(1981)، حرمت خود روزنبرگ(1965)، کارايی خانواده نجاريان (1374) و شخصيت آيزنگ- فرم کوتاه (1985) بود. نتايج نشان داد که بين انگيزش پيشرفت تحصيلی با کارآيی خانواده و مؤلّفههای آن، حرمت خود، برونگرايی و خودکارآمدی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنين بين روانرنجورخويی با انگيزش پيشرفت تحصيلی رابطه منفی معنادار وجود دارد. نتايج رگرسيون گام به گام نشان داد که کارآيی خانواده، خودکارآمدی، برونگرايی، حرمت خود و روانرنجورخويی به ترتيب نقش مهم و معناداری در تبيين انگيزش پيشرفت تحصيلی دارند. درمجموع اين متغيرها 33 % از واريانس انگيزش پيشرفت تحصيلی را تبيين میکنند. بنابراين، در افزايش انگيزش تحصيلی بايد اين متغيرها را در برنامهريزی و سياستهای آموزشی و پرورشی مد نظر قرار داد.
|