عنوان
|
رابطه سبکهای فرزندپروری و طرحوارههای ناسازگار اولیه با خودهای ممکن در دانشجویان |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
اصغر جعفری - مهری برهون - محمد قمری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) شماره 1 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
40-29 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشجو طرحوارههای ناسازگار اولیه سبک فرزندپروری خودهای ممکن
|
چکیده
|
زمینه و هدف: خودهایممکن، جنبه موقتی خودپنداره هستند، چیزی که فرد هم برای آن تلاش میکند و هم میکوشد از آن اجتناب کند. طرحوارهها و سبکهای فرزندپروری والدین در تحول خودهای ممکن تأثیر دارند. این امیدها و ترسها در انگیزههای افراد مهم هستند. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی خودهایممکن در دانشجویان بر اساس سبکهای فرزندپروری و طرحوارهها انجام شد. \r\nمواد و روشها: روش پژوهش همبستگی بود. نود و چهار دانشجو به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین انتخاب و داده ها با استفاده از پرسشنامههای شیوههای فرزندپروری بامریند (Bamrind’s parenting styles)، فرم کوتاه طرحواره یانگ (Young’s schema) و فرم (ب) خودپنداره راجرز (Rogers,s self- concept) جمعآوری و بهوسیله رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.\r\nیافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که سبک فرزندپروری مقتدرانه، طرحوارههای ایثار و بازداری هیجانی به طور معنیداری خودهایممکن را در دانشجویان پیشبینی میکنند (05/0 > P). همچنین نتایج نشان داد که شيوه فرزندپروري مقتدرانه 6/8 درصد و طرحواره ایثار 7/10 درصد از تغییرات خودهایممکن را تبیین میکنند (01/0 > P).\r\nنتیجهگیری: نتایج شواهدی را پیشنهاد میکند که احتمالا سبکهای فرزندپروری و طرحوارهها بهواسطه هنجارهای فرهنگی- اجتماعی و عوامل والدینی تأثیرات متفاوتی بر خودهایممکن فرزندان دارند. لذا به منظور ارتقاء خودهایممکن کارآمد در افراد، پیشنهاد میشود زمینه بهبود سبک فرزندپروری مقتدرانه و طرحواره ایثار فراهم شود.
|