عنوان | اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی کم توجهی |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 4 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 142-128 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | انگیزش تحصیلی اختلال بیش فعالی کم توجهی آموزش مدیریت والدین |
چکیده |
هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش مدیریت والدین برانگیزش تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کم توجهی بود. طرح تحقیق آزمایشی و از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است به این منظور 833 دانشآموز پایه پنجم ابتدایی(314 دختر و 499 پسر) از مناطق تحصیلی1، 3 و 4 شهر تبریز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و آزمون کانرز (فرم معلم) همراه با مصاحبه بالینی، برای تشخیص دانشآموزان بیش فعال/ کم توجه اجرا گردید. آزمودنیهای این پژوهش 40 نفر از دانشآموزان ADHD بودند که بر اساس مقیاس کانرز شناسایی شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه سنجش انگیزش تحصیلیهارتر استفاده شد که دانشآموزان(نمونههای انتخاب شده) آنها را در مراحل قبل و بعد از درمان تکمیل کردند. آزمودنیها به صورت تصادفی در دو گروه آموزش والدین و گروه گواه (هر گروه 20 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. روش آموزش مدیریت والدین در 8 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. دادههای حاصله به روش تحلیل چند متغیره مانوا مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مدیریت والدین بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان دارای ADHD تاثیر دارد. با توجه با نتایج این مطالعه در خصوص انگیزش تحصیلی دانشآموزان دارای ADHD، روش آموزش مدیریت والدین یکی از موثرترین روشهای درمانی بوده و موجب افزایش انگیزش تحصیلی در این دانشآموزان میشود. |
کد مقاله | 20620 |
تعداد بازدید | 335 |
|